Vi är många som lever vårt liv i sökfältet. Google hit, google dit. Och snabbt ska det gå. Om sidan vi landar på inte levererar drar vi kvickt vidare till nästa. Så – hur gör du för att få besökaren att stanna? Vår kollega Erik Karlsson delar med sig av sina bästa tips på hur du enkelt optimerar sajtens kanske viktigaste stöttepelare: landningssidorna.

1. Se till att svara på söket

Det kan tyckas vara en självklarhet, men att se till att sidan faktiskt handlar om det du utlovat är givetvis nummer ett. Landningssidan ska matcha med besökarens sökintention. Ett vanligt misstag här är att direkt skrika ut Call to Action-knappar (CTA:er). Kruxet är att besökare inte är redo att trycka på knappen innan de konstaterat att du har vad de söker. Lägg alltså fokus på den gamla dängan WIIFM: Whats In It For Me.

2. Städa och prioritera CTA:er

Många landningssidor lider idag av en allt för vildvuxen CTA-flora. När möjligheterna till action blir för många får det oftast motsatt effekt – vi vänder i dörren och drar. Så, om din landningssida börjar likna en djungel är det läge att se över tillväxttakten: rensa bort, tydliggör och guida lagom.

3. Använd beteendepsykologi

Vi är inte så unika som vi tror. Att veta något om psykologin bakom vårt beteende är därför något du med fördel kan använda dig av för att optimera innehållet på landningssidorna. Vi köper till exempel hellre sånt som vänner, förebilder eller proffs rekommenderar (Third-party endorsement). Vi går igång på saker som tusentals andra gillar (Social Proof) och vi är lättare att övertala om tiden är på väg att rinna oss ur händerna (Sense of urgency). Använd någon eller flera av principerna och vi vågar lova ökad avkastning.

Allt handlar till slut om data

Att grotta ner sig i data är det nygamla svarta. Det finns mängder av verktyg som hjälper dig att analysera kundbeteenden och mönster, allt för att undvika att du fattar viktiga beslut på feeling. När du gjort förändringar är ett tips att använda dig av coach marks, för ibland behöver nämligen vissa uppdateringar lite extra uppmärksamhet för att användaren ska känna igen sig. Om du till exempel bytt plats på en tidigare välanvänd knapp kan du göra flytten tydligare med en hjälpande pil.