Med sju år på nacken börjar Instagram att kännas lite som en kär gammal vän. Men mycket har förstås hänt under den här tiden. Algoritmer hit och stories dit. Men lugn. Vi har samlat ihop lite smarta tips och trix som hjälper dig att öka engagemanget hos dina följare – nya som gamla.

”You don’t take a photograph, you make it.”
Ansel Adams, fotograf

Vad är det egentligen som har hänt då? Jo, år 2012 köpte Facebook upp Instagram och inte långt efter kunde vi se en förändring i flödet. Det tidigare kronologiska och scrollvänliga flödet ersattes med algoritmer likt Facebooks, och det blev en helt annan prioritet i vad som visades för användarna. Instagrams algoritm bygger på intressen och vad man interagerar med, i syfte att personifiera kanalen och göra den mer individanpassad.

Som företag är det alltså inte lika självklart att ditt flöde exponeras på samma sätt som för ett par år sedan. Det är lite klurigare att nå ut och krävs lite mer jobb, men det är inte omöjligt. Det finns faktiskt några knep som är bra att känna till när det kommer till att skapa engagemang på Instagram. Så håll i hatten. Här kommer de!

Sju användbara tips – varsågoda!

1. Hej Instagram Stories

Instagram Stories har exploderat det senaste året med över 250 miljoner personer som tittar eller laddar upp småklipp varje dag. Om du inte redan använder det borde du absolut prova. När Instagram Stories lanserades tyckte många att det var en exakt kopia av Snapchat, men trots skeptiker har användandet blivit omåttligt populärt. Om du som företag använder det rätt kan det hjälpa till att öka engagemanget, fungera varumärkesbyggnade, driva trafik och till och med komplettera din e-handel. Instagram Stories ska vara roligt och kreativt så gör det inte svårare än vad det är. Prova dig fram! Det finns förstås massor av bra guider om du ändå vill läsa på lite innan, till exempel hur du ändrar typsnitt till ditt egna.

2. Prova Instagram Live

När du känner dig varm i kläderna och tycker att Instagram Stories är vardag är det dags att prova Instagram Live. Det kanske kan kännas lite läskigt att gå helt live eftersom det inte finns några filter eller går att redigera på samma sätt som när du lägger upp en förinspelad film eller tagen bild. MEN, det kan vara ytterligare ett kul sätt att nå ut på om man gillar det snabba och opolerade formatet. Tips inför första liven: se till att marknadsföra ordentligt innan genom att göra ett event av händelsen. Det kan till exempel vara en sneakpeak på kommande klädkollektioner, lanseringar, workshops, utbildningar eller liknande. Om du lyckas riktigt bra i dina live-videos och får igång ett superengagemang finns det möjlighet att du hamnar under ”utforska” vilket betyder att du kommer att synas för ännu fler potentiella följare.

3. Använd hashtags

En nyhet på Instagram är att man nu inte bara kan söka på hashtags, utan också följa dem – precis som man kan följa en person. Det gör att användningen av hashtags har blivit ännu viktigare än tidigare. Men man behöver förstås använda dem på rätt sätt. Tidigare kunde vi se en inflation av hashtags när många använde så många som möjligt direkt efter copyn i inlägget. Idag upplevs det som oproffsigt och spammigt. Väv istället in få utvalda hashtags i copyn, eller ännu bättre; göm dem! Gör så här:

  • Öppna anteckningar på din smartphone.
  • Gör fem punkter och använd en ny rad för vardera.
  • Efter femte punkten skriver du in alla hashtags du vill använda.
  • Kopiera allt och lägg in som en kommentar under den bilden du vill tagga.
  • Kommentaren kommer att tolkas som väldigt lång av Instagram och därför se ut så här […]
  • Tada!

Här kan du läsa mer om hur du gömmer hashtags och hur du bäst använder hashtags.

4. Använd rätt frekvens och tidpunkt

Enligt analyser som genomförts kring frekvens av Instagram-poster har man kommit fram till att tre poster om dagen är max medan två är det optimala. Vad gäller tidpunkt är tidigt på morgonen eller sent på kvällen att rekommendera. Värt att nämna är dock att trots rekommendationer så är det bäst att testa sig fram, för det kan skilja sig avsevärt och allt handlar om vilken målgrupp du har och vad just dina följare gillar. Det är viktigt att ha en fingertoppskänsla så det inte blir för spammigt, men försök att skapa en kontinuitet och låt dina följare känna sig hemma i dina uppdateringar, budskap och tonalitet.

5. Tagga andra i dina poster

Ett bra sätt att sprida kännedom om ditt konto, nå fler följare och skapa mer engagemang är att tagga andra personer eller företag i dina poster. På så sätt kan du nå personer som annars inte hade sett eller brytt sig om din post. Dessutom hjälper du andra att få bättre räckvidd och ökar chanserna till att själv bli taggad tillbaka – vilket gör att fler har möjlighet att upptäcka ditt konto. Men övertagga inte utan sköt det snyggt och bara när det är relevant. Väv gärna in det i posten genom att till exempel ge fotocred eller copycred. Det går även bra att tagga andra varumärken i bilden.

6. Använd geolocation

Om du har aktiverat platsinställningar är ett bra knep att lägga till den specifika platsen som är relaterad till din post. Det ger nämligen andra möjlighet att se dina inlägg om de klickar på platsen eller själva besöker den. Detta fungerar särskilt bra om du har en verksamhet där den fysiska platsen är central, till exempel butiker, gym, frisörer och liknande.

7. Mät, mät, mät

Om du inte redan samlar in din data, så gör det. Nu. Det är aldrig för sent att börja men ju förr desto bättre förstås. För om du inte ser vilken effekt dina poster ger blir det svårt att veta vad som fungerar och vad din målgrupp gillar. Det behöver inte vara särskilt avancerat, bara du gör det. Det finns en uppsjö med analysprogram som kan hjälpa till med detta, men om det känns krångligt kan du börja med att skapa ett Google Drive-dokument, använder Evernote eller något annat favoritverktyg där du samlar ihop så mycket data som möjligt. Ha sedan regelbundna uppföljningar där ni analyserar siffrorna och kan planera nytt innehåll baserat på insikterna ni fått.

Lycka till!

Läsvärt!

Vill du bli lite vassare på mobilfoto? Här delar vi med oss av några tips för dig som vill fota med mobilen.