Telefonen plingar till, någon taggade dig i ett inlägg på Facebook. Du hajar till igen, den här gången var det DN som störde, inte långt därefter får du en notis om att sambon uppdaterat er gemensamma inköpslista. Allt detta inom loppet av tio minuter. Ständigt avbruten, ständigt uppkopplad, ständigt nåbar och i och med det också ständigt ofokuserad. Känner du igen dig?

För många är det så här vardagen ser ut och utifrån våra egna erfarenheter räknar vi med att det finns fler där ute som funderar över hur det påverkar ens produktivitet. Så, för att få någon sorts rätsida på det här bjöd vi för några veckor sedan in Mattias Ribbing, expert när det kommer till vårt minne och proffs på hur vi får bättre fokus, till ett eftermiddagsseminarium hos oss. Han inledde hela föreläsningen genom att beskriva att hjärnan fungerar som en tratt, att vi endast kan ha full fokus på en grej i taget och att multitasking är en myt. Det funkar alltså inte. Sorry!

Fokus på fokus

Det finns två knep för att få bättre fokus, eller det finns ju så klart väldigt många fler än så, men vi vill rekommendera två!

Ta hjälp av en tomat

Det första knepet kallas för Pomodoro. Är inte det en tomat tänker du? Helt rätt, det är italienska för tomat men det är också ett hjälpmedel för att jobba tidsbegränsat. Det innebär att du jobbar med full fokus i 25 minuter och vilar i 5 minuter, upprepa några gånger och ta sedan en längre paus. Syftet är att bara jobba med en sak koncentrerat under en viss tid vilket hjälper hjärnan att slappna av.

Vi på Curious Mind använder redan Pomodoro-metoden flitigt, och de flesta tycker det funkar riktigt bra. Det finns ganska många timer-appar till hjälp men vi har testat och tipsar om dessa: BeFocused för Iphone och Mac eller Tomato Timer om du hellre använder en webbtjänst.

Lappat och klart – fokusera bättre med post-its

Kanske är du den där personen som har förberett din att-göra-lista redan innan dagens slut så du vet precis vad du ska göra dagen därpå. Bra, du är på rätt väg, men det kan bli liiite bättre. Här kommer fokusknep nummer två.

För att få ännu bättre koncentration och fokus ska du bryta ner din att-göra-lista till en uppgift i taget och välja ut den som är viktigast just nu. Skriv ner den på en post it och sätt upp någonstans där du ser den. För om du sedan skulle råka sväva iväg, som vi har en tendens att göra, påminner lappen hjärnan klart och tydligt och vägleder den till var ditt fokus ska vara. När du är klar med lappen skriver du en ny, sen en ny, ja, du fattar grejen…

Tipslistan för bättre minne

Eftersom Mattias även är minnesproffs bjöd han på några riktiga experttips på hur vi kan optimera hjärnan för att komma ihåg saker bättre.

  • Ta grepp på helheten innan detaljerna och undvik teflonhjärnan. Det nya du lär dig måste kopplas till något som du redan kan eller vet. Annars rinner det lätt av.
  • Tänk i bilder! Genom att visualisera hjälper vi hjärnan att komma ihåg lite mer komplexa saker eftersom vi binder ihop bilder till en upplevelse. Och upplevelser har vi en tendens att komma ihåg bättre.
  • Nyttja din omgivning! Dela upp det där krångliga dokumentet och läs första delen i köket, nästa i konferensrummet och sista vilorummet. Detta för att binda det du läst till en händelse eller upplevelse.
  • Fly inte från tristessen – bra idéer har en tendens att dyka upp när vi inte gör saker, så var inte rädd för att ha riktigt tråkigt ibland.
  • Facebook-flödet är inget sätt att vila…Hate to brake it, men det är sant. Gå ett varv i kontorslandskapet, titta ut genom fönstret, prata med en kollega. Men försök gå bort från skärmen.

Det här var det som vi fastnade mest för och kände att vi ville ta med i jobbet men även i vardagen. Känner du att du vill lära dig ännu mer om fokus och minne, börja med en titt på Mattias Ribbings hemsida.

Läsvärt!

Nyfiken på det här med punktlistor? Lär dig alla knepen och bli proffs på punktlistor.