Case & kunder

Content Marketing i en värld av trycksaker hos Arkitektkopia

Tryckeriet Arkitektkopia, som sedan 50-talet producerat trycksaker, ritningar och expomaterial, gjorde 2018 ett fullständigt omtag av sin webbplats i både utseende och innehåll. Med målet att driva mer relevant trafik till arkitektkopia.se samt inspirera kring möjligheterna med tryckt kommunikation startades content marketing-satsningen Arkitektkopias Akademi.

Akademin består av SEO-optimerat innehåll riktat till inköpare, marknadsförare och industri som avhandlar alla möjliga områden inom tryckbranschen.

En innehållsspecialist med tryck i pennan

Arkitektkopia vände sig till Curious Mind i jakt på skribenter som kunde skapa innehåll och realisera strategin till Arkitektkopias Akademi. Tillsammans med kunden utvecklade vi content marketing-satsningen ytterligare. Våra konsulter satt på plats hos Arkitektkopia där de bidrog med att ta fram ämnen, göra research och skriva texter till det vi idag kan se på Akademin. De var även del av det redaktionella arbetet där de skrev innehåll till Arkitektkopias nyhetsbrev, intervjuade profiler i branschen och rapporterade om de senaste nyheterna från företaget.

Resultatet – en färgsprakande kunskapsbank

Resultatet blev Arkitektkopias Akademi – en kunskapsbank med SEO-anpassade artiklar och texter där läsare får möjligheten att lära sig mer om både tryckbranschen och Arkitektkopia. Tillsammans har vi skapat en hub med innehåll som inspirerar och driver relevant trafik – ett otroligt bra verktyg för att kommunicera Arkitektkopias breda kompetens, både internt och externt.

Som kvitto på vårt arbete med Akademin vann Arkitektkopia tillsammans med Curious Mind Silver under Swedish Content Awards 2019 i kategorin Bästa turnaround.

Det är lätt att uppleva att ett samarbete känns bra, men i det här fallet har vi dessutom kvantitativa data och bevisad effekt på arbetet med Arkitektkopias Akademi som backar upp det. Tillsammans med Curious Mind vann vi silver i Bästa turnaround under Swedish Content Awards 2019 och det om något är ett starkt bevis på det lyckade partnerskapet.

Fredrik Sinander, Arkitektkopia