Med målet att driva mer relevant trafik till arkitektkopia.se och inspirera kring möjligheterna med tryckt kommunikation startades content marketing-satsningen Arkitektkopias Akademi där vi deltog i arbetet.
Tryckeriet Arkitektkopia, som sedan 50-talet producerat trycksaker, ritningar och expomaterial, gjorde 2018 ett omtag av sin webbplats i både utseende och innehåll. I samband med detta skapades kunskapshuben Akademin som består av SEO-optimerat innehåll riktat till inköpare, marknadsförare och industri som avhandlar alla möjliga områden inom tryckbranschen.
Arkitektkopia vände sig till Curious Mind i jakt på skribenter som kunde skapa innehåll och realisera strategin till Arkitektkopias Akademi. Tillsammans utvecklade vi content marketing-satsningen ytterligare. Våra konsulter satt på plats hos Arkitektkopia och bidrog till att ta fram ämnen, göra research och skriva texter till Akademin. Vi skrev även innehåll till Arkitektkopias nyhetsbrev, intervjuade profiler i branschen och rapporterade om de senaste nyheterna från företaget.
Arkitektkopias Akademi blev en kunskapsbank där läsare får möjligheten att lära sig mer om både tryckbranschen och Arkitektkopia. Tillsammans har vi skapat en hub med innehåll som inspirerar och driver relevant trafik – ett bra verktyg för att kommunicera Arkitektkopias breda kompetens, både internt och externt.
Som kvitto på vårt arbete med Akademin vann Arkitektkopia tillsammans med Curious Mind silver under Swedish Content Awards 2019 i kategorin Bästa turnaround.