Case & kunder

Strategi & produktion för nytt varumärke

När ett helt nytt nischbolag inom rekrytering av ledare och specialister skulle se dagens ljus tog Curious Mind fram en digital strategi, grafisk identitet och deltog i arbetet med att skapa innehåll till den nya sajten.

I samarbete med Lagotto tog vi fram en varumärkesplattform, tonalitet, visuell identitet och plan för den digitala närvaron. Dessutom fick vi gnugga geniknölarna och ta fram namnet på det nya bolaget – Lagotto Executive Search & Interim, samt utforma logotypen.

Tryffelhunden Lagotto

Lagotto romagnolo är hundrasen som med sin känsliga nos söker upp tryffel. Det rimmar väl med bolagets arbete som handlar om att hitta marknadens tryfflar. Logotypen harmonierar med moderbolaget Amendo och föreställer just en tryffel i genomskärning.

Från strategi till form och copy

Tonaliteten utgick ifrån målgrupperna och deras behov. På samma sätt som bildspråket är avskalat är även språket precist och rakt på sak. En konsekvent röst genom alla kanaler som långsiktigt hjälper till att bygga ett starkt varumärke. När strategiarbetet väl fanns på plats arbetades allt ut i tätt samarbete med Lagotto och deras webbyrå. Bilder togs fram, sidor skapades, kunder intervjuades och copy skrevs. Allt med fokus på SEO med utgångspunkt från Lagottos identifierade målgrupper.

Resultatet – ett varumärke är fött

Ett helt nytt varumärke tog form med avstamp från den digitala strategin som fungerade som röd tråd genom projektet. Från bolagsnamn och logotyp till visuellt uttryck och copy. Lagotto Executive search & Interim har en sajt som representerar verksamheten och kan fortsätta att växa och byggas vidare på.

Bildspråket eftersträvar att signalera spetskompetens och precision. Färgskalan rör sig mellan en alert gul till solid jordnära brun ton.

Mattias Räms Arell, Curious Mind

Se även