Case

Måttfull - en app för reflektion kring eget drickande.


Kund
  • Systembolaget
Datum
  • 2022-03-24
Tjänst
  • Innehållsproduktion

Systembolaget behövde ett verktyg för att uppmuntra till reflektion kring det egna drickandet. Det resulterade i en app och Curious Minds bidrog med texter och ux-copy.

  • En mobiltelefon som u displayen visar Systembolagets app Måttfull
"Att som copy få arbeta tillsammans med UX-designern från ett tidigt stadie gjorde jobbet roligare och produkten bättre. Innehåll och flöde fick växa fram samtidigt och säkrade att färg och form samspelade med budskapet."
Lisa Bydler, Curious Mind

Copy och format i nära samarbete med UX-designer

Efter djupintervjuer med målgruppen samt erfarenheter från en tidigare app (Promillekollen) såg Systembolaget att det fanns önskemål om ett verktyg som skulle hjälpa användaren att dricka med måtta. Man ville kunna njuta av en trevlig kväll och samtidigt kunna planera för en aktiv morgondag. Det var viktigt att upplysa utan att uppfostra.

Vår konsult kom in redan när appen var i skisstadiet vilket gjorde att vi kunde ta fram texterna samtidigt som vi fick möjlighet att påverka flöde och utformning. Vi arbetade tillsammans med en UX-designer direkt i Figma och hade löpande avstämningar med alkoholforskare och interna granskare på Systembolaget.

En välanvänd app med högt betyg

Appen har tagits väl emot och får bra betyg i både App Store och Google Play. Den lanserades i slutet av 2020 och marknadsföringen drog i gång under 2021. Hittills har över 10 000 personer laddat ner den till Android-enheter och på Apples App Store ligger den på plats 138 av alla appar inom kategorin Hälsa och Motion.

Läs mer om appen och hur du laddar ner den på Systembolagets webbplats.

Kontakta oss