Prisvinnande sajt för Visit Sweden

Nya sajten vann publishingpriset.


Kund
  • Visit Sweden
Datum
  • 2021-03-22
Tjänst
  • Innehållsproduktion och projektledning
Leverans
  • Digital projektledare
  • UX-writing och copywriting

När bolagets Site Manager gick på föräldraledighet behövdes förstärkning och hjälp att starta upp innehållsredaktionen. Att Visit Sweden belönades med Publishingpriset 2020 blev ett tydligt kvitto på en lyckad sajtlansering.

  • Man som sitter på ett trädäck  uppepå ett berg och blickar ut över Svenska fjäll

I februari 2019 anlitades Curious Mind av Visit Sweden för att hitta en “vass webbredaktör till Traveller Experience-avdelningen”. Valet föll på Sanna Dahlin, som klev på uppdraget.

Förvaltning och utveckling av webb och innehåll

Utöver att förvalta, optimera och underhålla sajten visitsweden.com skulle innehållsarbetet vidareutvecklas och ett mer redaktionellt arbetssätt startas upp på avdelningen. Rollen innebar att effektivisera planering, produktion och publicering av textuellt innehåll på engelska, som sedan skulle översättas, anpassas och tas vidare ut på bolagets globala webbplatser och marknadsföras i sociala medie-kanaler. Redaktionen fick också i uppdrag att realisera en helt ny, konceptuell innehållstjänst till regionala turistorganisationer.

"Samarbetet med Sanna under detta intensiva projekt, som pågick under 15 månader, har varit ovärderligt. Det stöd jag fått från Sanna för både kravställande, uppsättning av struktur och innehållsframtagning har varit fantastiskt och resulterade i en smidig och problemfri lansering."
Malin Czernik, Digital Development Manager, Visit Sweden

En stor mängd content – för hela Sverige

Redaktionens chef, Nina Björn, Head of Web, tillika frilanskonsult från Curious Mind, tog tillsammans med Sanna Dahlin fram innehållet i samarbete med bolagets contentbyrå. Ett innehållsarbete med noggrannhet och hög kvalitet i fokus, baserat på Visit Swedens målgruppsinsikter och kommunikationsplattformar.

Både arbetsprocesser och brief-mallar kom snart på plats. Korrektur och kvalitetssäkring skedde sedan i nära samarbete med bolagets produktionsbyrå. Nya arbetsdokument i form av redaktionell kalender och publiceringsdokument underlättade samarbetet med Visit Swedens övriga webbredaktörer och social media managers, som befann sig på lokala kontor runt om i världen.

“På två år har vi tagit fram närmare 150 artiklar om destinationer och aktiviteter i Sverige. Sanna har på ett enastående sätt medverkat i allt från inventering av befintligt webbinnehåll till beställning och korrektur, och, inte minst, i att bygga och publicera kvalitativa artiklar med stark visuell känsla som visar Sveriges bredd som resmål”, säger Nina Björn.

Relansering av webbplatser i utvecklingsprojekt

2019 startade också ett utvecklingsprojekt för Visit Swedens B2C-webbar igång. Sajterna skulle uppgraderas funktionalitetsmässigt, men också få en helt ny menystruktur, uppgraderad design, fler funktioner och även tillgänglighetsanpassas. Sanna var med och planerade bland annat sajtstruktur, kravställde för back- och frontend mot den digitala byrån Fröjd Interactive, gjorde användartester och rapporterade buggar. Projektet rullades ut i slutet av mars 2020 på visitsweden.com, .de och .fr. Under hösten 2020 lanserades även den holländska sajten.nl på den nya plattformen.

70 % vinstmarginal

2019-2020

Resultatet? Publishingpriset 2020

I november 2020 belönades Visit Sweden med Publishingpriset med motiveringen: ”Visit Sweden – en vägvisare till Sverige. För en skickligt sammanhållen sajt med välskrivna och intresseväckande texter.” Ett tydligt kvitto på kombinationen av en lyckad sajtlansering och ett gediget innehållsarbete.

Av de närmare 200 webbartiklar som Sanna publicerat under sina två år på Visit Sweden var cirka 80 procent resultat av det redaktionella arbetet och resterande 20 procent restleveranser, som inte hunnits med innan våra konsulter klev på sina uppdrag.

Innehållstjänsten för partners levererades både 2019 och 2020. Utöver att få bra respons internt och externt, så innebar den optimerade planeringen att tjänsten också gick med 70 procent vinstmarginal.

Kontakta oss