Case & kunder

Instagram – innehåll, strategi och PR

Sportagenturen Wesport ville utforska möjligheterna med Instagram och behövde innehåll, strategi och nya koncept för sitt konto.

Instagram som plattform

Syftet var att använda instagramkontot som en plattform där Wesports varumärkesberättelse, erbjudande och vardag som sportagenter tydligt kunde visas. Innehållet skulle vara attraktivt för journalister, befintliga och potentiella kunder samt branschen i stort.

Strateg och contentskapare

En sociala medier-strateg och en contentskapare från oss på Curious Mind slog sina huvuden ihop för att skapa kvalitativt innehåll och en strategi för hur Wesport skulle kommunicera på Instagram. Eftersom en del av uppdraget gick ut på att skriva pressmeddelanden och göra Wesports Instagram attraktivt för journalister var det fördelaktigt att konsulterna hade erfarenhet av både opinionsbildning och PR.

Resultat – internationell publicitet, nya koncept och ny bildbank

Det första projektet gick ut på att väcka uppmärksamhet kring Wesport-atleten Alexander Gustafssons världsmästartitelmatch i kampsportsturneringen UFC. Vi spelade in en video där Gustafson utmanade sin motståndare och förutspådde en Swedish Takeover när han vunnit världsmästartiteln.

Videon kompletterades med hashtaggen #swedishtakeover och fick därefter snabbt över en miljon visningar, global publicitet och uppmärksammades av bland annat SVT, TV10, UFC:s oficiella instagramkonto, flera internationella medier och inte minst, Alexanders motståndare Jon Jones.

Till Wesports Instagram skapades löpande material i form av bilder, videor och texter. Instagramflödet fick ett ansiktslyft och introducerade en mängd nya koncept och hashtags såsom #ChallengingTheNorm och #MyBreakthrough. Under #ChallengingTheNorm lades material upp där Wesports atleter slog hål på myter om sina respektive discipliner. Under #Mybreakthrough berättade atleterna om ögonblick som banat väg för deras genombrott. Dessutom levererade vi ett pressmeddelande och en pressfotografering med bilder som Wesport kan använda för Instagram, webb och press.

Vårt uppdrag var att göra Wesports Instagram till en kanal där varumärkesberättelsen lyser igenom och dit såväl kunder som journalister kan vända sig för att ta del av det senaste om företaget. Extra kul var det att kunna ge en titt bakom kulisserna och få en inblick i hur livet som sportagent ser ut.

Jakob Fleberg, Curious Mind

Se även