6000 användarguider för Electrolux.
- Electrolux
- 2024-03-01
- Content production, Production Management
Glöm långa användarmanualer; säg hej till digitaliserade guider. Curious Mind och våra systerbolag inom Eidra tog tillsammans med Electrolux fram en ny användarupplevelse; Electrolux for Owners. På ett ställe kan kunderna nå ett flertal guider som beskriver deras produkts program, samt hur de kan boka service och även köpa reservdelar.
Insiktsdrivet tillvägagångssätt
Med hjälp av undersökningar och användartester lät vi en grupp använda Electrolux produkter. Ämnen som “Hur beställer jag en reservdel”, samt “Hur bokar jag in service?” kom upp. Många smarta funktioner lämnades orörda, som rätt doseringsmängd av tvättmedel, eller program som är skonsammare att använda. Så hur får man någon att använda en funktion de inte vet om?
Tillgänglig och UX-anpassad produktinformation
Nya Electrolux produkter taggades upp med QR-koder. Genom en enkel scanning kommer användaren till en landningssida där alla frågor från testgruppen besvarades, till en mängd användaranpassade guider som beskrev särskilda program och hur man tar hand om sin produkt på bästa sätt. Eftersom vi vet exakt vilken produkt användaren har framför sig kunde vi anpassa innehållet av funktioner samt justera detaljer för just den maskinen. Med rubriker som faktiskt beskrev vad en funktion gjorde snarare än funktionens namn kunde vi underlätta för användaren ytterligare.
73 % totalt lästa guider
2023-2024
Leveransen växte för varje månad
Curious Minds fokus låg på att leverera innehåll till produktkategorin för tvättmaskiner. De första guiderna som publicerades hösten 2023 togs emot så pass bra av både organisationen som användare, att man beslutade låta fler guider skrivas; denna gång för samtliga produktkategorier inom hela organisationen.
Totalt skapades:
- 140 unika guider
- till 40 olika länder världen över
- vilket ledde till 6000+ versioner av våra guider.
Med de guider som nu ligger live för Electrolux användare kan vi se att 73% av alla guider blir lästa från början till slut, vilket är otroligt bra kvitto på att vi levererade innehåll som användaren hade riktig nytta av. Eftersom detta var en nysatsning inom Electrolux fick vi på Curious Mind ta fram tonalitets- och processguider, UX-writing riktlinjer och mallar som fortfarande lever kvar inom organisationen. Att kunna jobba tätt ihop med UX-designers inom Eidra möjliggjorde och förenklade, då vi i tidigt stadie kunde ta höjd för vad varje kompetensområde behövde för att kunna leverera bra material.
Vill du veta mer om vårt erbjudande, kontakta oss via formuläret här nedan.