Textcoachning för Konsumentverket

Textcoachning och nya arbetssätt.


Kund
  • Konsumentverket
Datum
  • 2021-02-22
Tjänst
  • Rådgivning

Istället för en heldagskurs i att skriva bättre för webben satsade Konsumentverkets webbredaktion på en sex veckors läroprocess, där nya sätt att ta till sig kunskap varvades med inspiration och individuell textcoachning.

  • Man som sitter vid skrivbord och fyller i formulär och har dator bredvid sig
”Jag tyckte om uppstarten och tiden för reflektion kring roll och inställning till lärande. Att det inte är ett antal studieblock med start och stopp, utan mer start på en nyfiken läroresa som fortsätter långt efter att utbildningen avslutats.”
Deltagare vid utbildningsatsningen

Behov: Nya arbetssätt och inspiration

När Konsumentverket renodlade webbredaktörsrollen – från publicist till modern webbredaktör med allt vad det innebär för arbetssätt och kunnande uppstod ett tillfälle till nystart. Gruppen bestod av seniora kommunikatörer med lång erfarenhet av yrket och hög nivå på skrivandet. Behovet var inspiration, att hålla sin kompetens aktuell och möjlighet att få arbeta mer som ett team. Syftet var inte att göra en traditionell utbildningssatsning vid ett avgränsat tillfälle utan att undersöka gruppens möjligheter att själva finna sin motivation och hämta hem kunskap när det behövs.

Lösning: Skräddarsydd utbildningssatsning

Vi skräddarsydde ett upplägg med en sex-veckors lång utbildningssatsning där gruppen fick arbeta tillsammans med att kartlägga sina behov och utforska nya sätt att lära på som varvades med inspirationsföreläsningar inom UX-writing och webbanalys samt individuell textcoachning.

Resultatet: Gemensam plattform och uppdaterad verktygslåda

När de sex veckorna hade gått fanns en gemensam plattform att utgå från för teamets utveckling och för innehållsarbetet på myndighetens webbplatser. Med avstamp i gruppens erfarenhet och kunnande kring webbredaktörens utmaningar fick de möjlighet att hitta nya vägar till lärande och ny trygghet och stolthet i yrkesrollen. De fick även en uppdaterad verktygslåda med nya metoder och arbetssätt för digital kommunikation.

Kontakta oss