Textcoachning och nya arbetssätt.
- Konsumentverket
- 2021-02-22
- Rådgivning
Istället för en heldagskurs i att skriva bättre för webben satsade Konsumentverkets webbredaktion på en sex veckors läroprocess, där nya sätt att ta till sig kunskap varvades med inspiration och individuell textcoachning.
Behov: Nya arbetssätt och inspiration
När Konsumentverket renodlade webbredaktörsrollen – från publicist till modern webbredaktör med allt vad det innebär för arbetssätt och kunnande uppstod ett tillfälle till nystart. Gruppen bestod av seniora kommunikatörer med lång erfarenhet av yrket och hög nivå på skrivandet. Behovet var inspiration, att hålla sin kompetens aktuell och möjlighet att få arbeta mer som ett team. Syftet var inte att göra en traditionell utbildningssatsning vid ett avgränsat tillfälle utan att undersöka gruppens möjligheter att själva finna sin motivation och hämta hem kunskap när det behövs.
Lösning: Skräddarsydd utbildningssatsning
Vi skräddarsydde ett upplägg med en sex-veckors lång utbildningssatsning där gruppen fick arbeta tillsammans med att kartlägga sina behov och utforska nya sätt att lära på som varvades med inspirationsföreläsningar inom UX-writing och webbanalys samt individuell textcoachning.
Resultatet: Gemensam plattform och uppdaterad verktygslåda
När de sex veckorna hade gått fanns en gemensam plattform att utgå från för teamets utveckling och för innehållsarbetet på myndighetens webbplatser. Med avstamp i gruppens erfarenhet och kunnande kring webbredaktörens utmaningar fick de möjlighet att hitta nya vägar till lärande och ny trygghet och stolthet i yrkesrollen. De fick även en uppdaterad verktygslåda med nya metoder och arbetssätt för digital kommunikation.