I tisdags bjöd vi in till frukostseminarium och pratade om content marketing –ur vår synvinkel. För att veta vad man ska göra digitalt behöver man först förstå vad besökarna är ute efter. Döda tid eller spara tid är två huvudbehov för användarna.

Vi har gått från en tid när vi haft möjlighet att göra allt, till att behöva smalna ihop och tighta till vårt innehåll igen. Vi har fått en revival för relevans! Vår hjärna gillar dessutom att tänka snabbt, därför uppskattar den punktlistor, korta stycken och tydliga rubriker. Allt det där som gör att vi snabbare och enklare kan scanna av en text.

Vad är bra content marketing?

Bra content marketing innehåller inget sälj, utan skapar istället en kontext för produkten eller tjänsten på ett naturligt sätt. Säljer man exempelvis brädor pratar man om att bygga altan. Det behöver också vara material som är lätt att sprida, och som vill spridas av andra. Content marketing är inte nyhetsbrev, artiklar och inlägg bara för att de finns.

5 goda anledningar till content marketing:

  1. Auktoritet

    Bra innehåll ger dig auktoritet, och med auktoritet blir du tillfrågad och lyssnad på. Dessutom; tycker andra att du är viktig så gör Google också det!

  2. Prajming

    Prajming är en typ av undermedveten påverkan som handlar om information som associerar till varandra. Sätt dina produkter eller tjänster i ett sammanhang!

  3. Haloeffekten

    Haloeffekten innebär att om någon är duktig på ett ämne, förutsätter du att personen generellt är duktig i andra ämnen. Se till att du är expert på dina ämnen!

  4. Det du ser är det som finns

    Finns du inte på Google så finns du inte alls. Ju högre upp du syns, desto mer trovärdig och riktig upplevs du.

  5. Reciprocitet

    Reciprocitet handlar om att besvara handlingar. Att dela med sig, bjuda på kunskap och uppskatta andra som gör bra saker lönar sig alltså!

Nu vet vi alltså varför content marketing fungerar och att det är värt all slit. Men hur gör man då i praktiken?

  • Ha en plan, men var öppen för tillfällen
    Missa inte öppningar från omvärlden för att du är låst vid en plan. Se till att ha utrymme att kunna göra snabba saker när tillfälle ges!
  • Använd bilder
    En bild säger mer än tusen ord. Låt bilderna få utrymme och prioritera att använda bra bilder.
  • Gör material lätt att dela och gilla
    För att material ska spridas måste det vara enkelt för användaren.
  • Att ständigt försöka bli lite bättre gör oss till slut jättebra!
    Våga fråga era besökare om vad de gillar och inte gillar. Prova er fram, och våga berätta om saker ni gör bra.

Kom ihåg att arbetet inte slutar när innehållet publicerats. Då börjar nästa steg, att sprida och följa upp!

Se hela presentationen från föreläsningen här!