Fler och fler företag och organisationer inser vikten av en medveten närvaro på LinkedIn. Däremot känner många fortfarande osäkerhet kring vilket innehåll man egentligen bör satsa på. Vi satte oss ned med vår kollega tillika LinkedIn-expert Jakob Fleberg och tankade honom på de viktigaste insikterna och de bästa tipsen för ett maxat genomslag på LinkedIn. Håll till godo!

Med över 600 miljoner användare, varav drygt 3 miljoner i Sverige, är LinkedIn världens största digitala plattform för yrkesnätverkande. Utöver rekrytering och nätverkande söker sig även många till LinkedIn för att samla kunskap, växa i sin yrkesroll och dela branschnyheter. Dessutom är flödet på LinkedIn långt ifrån lika mättat som på många andra plattformar. Med en aktiv närvaro, baserad på medvetet innehåll, finns det därför goda möjligheter att slå sig fram i branschbruset. 

Ok, tänker du kanske, detta låter ju rimligt och tämligen bekant på alla sätt och vis. Men vilket typ av innehåll bör man satsa på?

5 vassa content-tips för LinkedIn

1.“Steg för steg”-instruktioner

LinkedIn-användarna hungrar efter ny och handfast kunskap. Därför tillhör inlägg med enkla steg för steg-instruktioner av typen ”Så här gör du …” plattformens mest delade och uppskattade. Fråga dig själv hur du kan stärka dina branschkollegor i deras yrkesroll och dela med dig av dina bästa tips. Det behöver inte vara vare sig jättelångt eller jätteavancerat, några väl sammanfattade framgångsfaktorer från ett lyckat projekt kan räcka gott och väl.

2. Förkroppsliga organisationen

Kom ihåg att människor vill göra affärer med människor – att rikta strålkastarljuset mot medarbetarna i din organisation är därför nästan alltid en bra idé. Lyft fram duktiga kollegor och visa ansiktena bakom namnen och titlarna. När potentiella kunder, samarbetspartners eller branschkollegor går in på er sida lär de inte bara känna vilka produkter eller tjänster ditt företag erbjuder, utan också människorna och kulturen som bygger upp verksamheten.

3. Bakom kulisserna

Ta med ditt nätverk bakom kulisserna på ditt företag. Visa upp hur det dagliga arbetet kan gå till, eller fokusera på ett specifikt event – till exempel en mässa – och skapa innehåll kring förberedelserna, genomförandet och eftersnacket.

4. Listor, listor, listor

Listor och topplistor är alltid populära och kan med fördel användas för att bjuda in till diskussion och engagemang på ett lättsamt sätt. Testa att lista veckans, månadens eller årets viktigaste branschhändelser enligt din organisation, och avsluta med att fråga om läsaren håller med eller inte.

Ett tips i tipset är att basera dina listor på udda tal, som 5, 7 eller 9. Undersökningar visar nämligen att detta nästan alltid fungerar bättre än jämna.

5. Bilder, bilder, bilder

Att inkludera bilder i inlägg sägs öka kommentarsgraden med hela 98%. Foton där du själv figurerar och bilder som innehåller statistik och/eller infografik är två ingredienser för framgång. Kom ihåg att du inte alltid behöver göra infografiken själv, många gånger går det utmärkt att låna material från befintliga undersökningar. Kom bara ihåg att vara noggrann med källhänvisningen.

Betrakta dina inlägg som konversationsstartare

Som alltid när det kommer till sociala medier gäller det att vara flexibel, lyhörd och aktiv. Eller helt enkelt: social. Precis som Facebook eller Instagram är LinkedIn en plattform för dialog, och det är därför en god idé att betrakta varje inlägg som en konversationsstartare, snarare än ett budskap som ska distribueras, konsumeras och leda till konvertering. Gör det till en rutin att bevaka ditt senast publicerade innehåll och bekräfta dina användares interaktioner. Gilla kommentarer, svara på frågor, dela intressanta inspel och så vidare. Kom ihåg att alla uppskattar att bli sedda och uppmärksammade. Det gör oftast bara gott.  

Lycka till med innehållsskapandet!