Ditt tilltal, din tonalitet och tydlighet bör också vara i fokus när du arbetar aktivt med konvertering. Copy bör möta både Googles krav på struktur och tydlighet, som dina besökares förväntningar på din sajt. Vare sig de är återvändande besökare eller nya behöver dina texter alltid vara relevanta och möta dina besökare utifrån deras premisser.

Det är vanligt att konverteringsoptimering handlar om att laborera med designelement som knappar, ändra på disposition och layout. Kunskaper om god användbarhet utgör en god grund, men själva begreppet skvallrar om det egentliga målet – att prova sig fram till önskade beteenden hos dina användare. Det skiljer sig nämligen mycket beroende på din specifika målgrupp, din kontext och dina mål.

Konverteringsoptimering är mer än att till varje pris jaga extra klick. Det handlar om att förstå vilka förväntningar dina besökare har och systematiskt förbättra deras upplevelse. Då minskar du glappet mellan vad dina besökare vill göra på sajten och vad du själv vill att de ska göra för att uppfylla dina affärsmål. Lyckas du med det, ja då kommer klicken på köpet.

Tumregler för konverterande copy

Precis som att design och struktur är viktiga faktorer, så har även copy stor betydelse för hur användarna interagerar med din sajt. Det handlar om att tänka ur dina besökares perspektiv och bli medveten om hur copy kan ha en direkt inverkan på hur de konverterar.

Här är några tumregler:

1. Prata som folk
Skippa fackuttryck och använd vanliga ord istället. Annars är risken att dina besökare inte förstår eller att du uppfattas som onödigt akademisk.
2. Vänd på perspektivet
Det är lätt att trilla dit på att bara prata om sina produkters förträfflighet. Berätta om nyttan för kunden istället.
3. Skriv för skumläsning
Jobba med tydliga mellanrubriker och punktlistor och lägg de viktigaste orden och budskapen tidigt i varje stycke.
4. Var noga med din CTA
Få med ett handlingsverb i dina call to actions och anpassa till var i köpresan din målgrupp befinner sig. Behövs mer info eller är din besökare redo för avslut?
5. A/B-testa din copy
Tumregler i all ära, men för att få reda på vad som verkligen funkar på din sajt är det testning som gäller.

Lycka till med din konvertering! Och om du vill ha hjälp med att få extra snurr på konverteringen, ta kontakt med oss.