Möten, planeringar, avstämningar och fokuserat arbete – allt det där som vanligtvis ryms inom kontorets fyra väggar har nu flyttat hem till köksbordet. Men med de rätta digitala verktygen går det att få till ett effektivt arbete från hemmakontoret, både på egen hand och i tillsammans med kollegorna. Här går vi igenom verktyg vi vet fungerar och tipsar om fler som kan vara värda att utforska.

Slack – onlinekontoret

Slack är ett populärt chattverktyg där det finns utrymme för både vardagssnack och sådant som rör det dagliga arbetet. Du skapar enkelt kanaler för olika syften som kan vara öppna för alla eller enbart för mindre grupper. Det finns även en privat chattfunktion så du snabbt kan höra av dig till en kollega.

Fler verktyg med chattfunktion:

Teams och Zoom – de digitala mötesrummen

Teams och Zoom är två plattformar för digitala möten. Båda levererar liknande funktioner som videomöten, chatt och telefonsamtal. En funktion som Teams saknar men Zoom erbjuder är möjligheten att hoppa mellan möten, en uppskattad funktion som gör det möjligt för deltagare vid större möten att arbeta i mindre grupper.

Tips på liknande digitala mötesrum:

Trello – planera och projektleda på distans

Trello, den digitala anslagstavlan, är ett visuellt planeringsverktyg där du kan organisera och prioritera olika projekt. Här skapar du och dina kollegor kolumner för olika ämnen och för varje uppgift skapar ni ett kort som ni lägger under passande kolumn. Korten kan sedan tilldelas kollegor och på så sätt har alla i teamet koll på vem som gör vad.

Tips på liknande digitala projektverktyg:

Miro och Mindmeister – brainstorma och mindmappa

Miro och Mindmeister erbjuder digitala tavlor som möjliggör post-it-övningar och mindmapping på distans – perfekt för brainstorming, planering och strukturering. Du ser på din skärm när dina kollegor är inne och jobbar i verktyget, vilket hela tiden uppdateras så alla i arbetsgruppen kan ta del av hur arbetet utvecklas.

Tips på liknande verktyg för kreativitet och struktur:

Pocket – spara till senare

Pocket är en tjänst som hjälper dig att spara saker till senare. Alla de där roliga artiklarna, blogginläggen och nyheterna som dyker upp medan du jobbar kan du lägga i din pocket och läsa vid ett senare tillfälle.

Det finns som sagt en del verktyg att välja mellan beroende på vad du och ditt team behöver göra. Förhoppningsvis kastar den här sammanställningen lite ljus över den digitala verktygsdjungeln och hjälper dig en bit på vägen.

Lycka till i utforskandet!