På Webbdagarna i Göteborg i år bjöds vi på ett spännande samtal med två av Sveriges största unga bloggare. Något som snabbt blev tydligt var att de behandlade sina bloggar som företag och lade ner otroligt mycket tid på att planera, skapa material och följa upp för att hela tiden bli bättre.

Dessa bloggare har lyckats med något som många stora företag dagligen kämpar med i sina digitala kanaler; att engagera, skapa relationer och ge värde till sina läsare. Content marketing när det är som allra bäst!

Vad är hemligheten då? I korthet kan man plocka ut några punkter som dessa bloggare gör:

  • Kombinerar underhållning med instruktioner
  • Inlägg, bilder och videos behöver inte vara perfekta. Att det är hemmagjort gör bara läsaren lättare kan identifiera sig och det känns mer äkta.
  • Tilltalet är mycket viktigt för dialogen och relationsbyggandet. ”Vi gör det här tillsammans.”
  • Tydliga uppmaningar för att skapa engagemang. Frågar efter läsarnas egna tips och bilder och visar upp besökarnas kommentarer för att uppmärksamma dem tillbaka.
  • Jobbar på flera plattformar och sprider materialet, exempelvis Facebook, blogg, Instagram, Twitter och Youtube.
  • Tackar alltid för följarnas engagemang och tar ingenting för givet. Har man inte bloggat på ett tag kan man ge en extra belöning när man kommer igång igen.

Många av dessa tips fungerar alltså även för företagets innehåll. Med en nära relation till sina besökare lär man sig också snabbt vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra.

Angående proffsbloggarna Marcus och Nellie, så ligger hela världen framför deras fötter med det engagemang de har.

Se hela samtalet på Internetworlds sajt.