Hur får man bäst engagemang på Twitter och vad är viktigast att tänka på när man skriver en tweet? Vi frågade Twitterexperten Dan om hur man som företag kan använda sig av kanalen på bästa sätt och vilken målgrupp som växer mest just nu.

Dan Einhorn har tidigare arbetat för Twitter i Norden och vet precis vad företag ska göra för att få bäst genomslag på just Twitter, en kanal som har funnit sedan 2006 men som enligt Svenskarna och Internet har haft ett lite varierat användande genom åren. Vi beslöt oss för att ta reda på mer om ämnet.

Vad särskiljer Twitter från andra sociala kanaler?

Twitter vill inte definiera sig som en social kanal, utan snarare en kanal för innehåll och nyheter. Medan många andra kanaler har en mer ”look at me”-approach till sina inlägg, är Twitter en plattform för ”look at this”. Twitters styrka ligger hos deras användare, att de är aktiva och vana vid att vara en del av nyheter och trender.

Vad vinner företag på att vara på Twitter?

Om man vill hålla sig ajour med vad som händer så är det på Twitter många av konversationerna finns. Som marknadsförare vaknar du upp och tänker på ditt företag och varumärke varje dag, men det är det inte så många andra som gör. Därför är det en bra idé att hitta ämnen som dina användare pratar om och försöka vara en del av konversationen. Twitter har visat sig vara särskilt framgångsrikt vid lansering av nya produkter och när företag kopplar ihop sig med sådant som händer i världen.

Vad bör man tänka på när man ska skriva ett tweet?

Less is more! Att hålla copyn under 50 tecken (av 280) har visat sig öka engagemanget med 56 %. Att använda sig av video är också effektivt, gärna under 15 sekunder, det ökar minnet för videon med 18 %. Och kom ihåg, det är inte alltid nödvändigt att köra en video med ljud. Videoklipp med bildtexter är 11 % mer benägna att bli tittade på och ger 28 % längre visningsfrekvens.

Hur gör man för att få spridning på sin tweet?

Det finns många knep för att skapa engagemang på Twitter. Designa ditt innehåll för deltagande och använd gärna Twitters egna produkter som poll cards eller conversation cards för att öka chanserna till mer engagemang.

Vilka är Twitters främsta målgrupp?

Länge har politik och sport varit starka intressen på Twitter, men den målgrupp vi ser växa mest är gaming i spelbranschen. Under 2017 skickades det 218 miljoner tweets om gaming globalt och under 2018 skickades det 1,4 miljoner tweets om gaming i norden.

Dina tre bästa tips för företag som vill använda Twitter? 

  • Var en del av konversationen. Försök att prata med din publik, inte mot dem. 
  • Var relevant när saker händer och koppla ihop ditt företag till väsentliga händelser.
  • Skapa tweets som fångar och engagerar din publik. Designa ditt innehåll för deltagande.