Från annorlunda byrå till digital contentpartner

Det började som en idé. En längtan efter att få göra skillnad genom nära samarbeten med passion för innehållsarbetet. Femton år senare har Curious Mind gått från att vara en byrå med webbredaktörer på plats till en fullfjädrad digital contentpartner med fler än 40 digitala specialister. Följ med på resan!

2006
– Starten för en annorlunda byrå

I en tid när vi fortfarande skrev www före webbadressen och sajternas uppgift var att informera, startade Evalena Liolios Curious Mind. En webbredaktör som alltid var på plats hos kunden var en annorlunda idé på den tiden. I takt med att många sajter fick ny design och skräddarsydda CMS fanns en lucka – behovet av skickliga webbredaktörer.

2008
– En blir till tre

Webbplatser blir en allt viktigare kanal och behovet av att skapa sammanhang snarare än att prata om produkter växer. Parallellt växer även sociala kanaler fram – än så länge för privat bruk men det skulle snart ändras. Behovet av webbredaktörer som driver, skriver och publicerar blir större och det är dags för Curious Mind att växa. Mats Bagger kliver in som delägare och Evalena rekryterar ännu en webbredaktör som är redo att kavla upp ärmarna ute hos kund.

2011
– Vi flyttar hemifrån

I backspegeln har vi en finanskris som tack och lov snarare gett vind i seglen än påverkat oss negativt. De digitala kanalerna har nu blivit ännu viktigare för att effektivisera kommunikationen. Vid det här laget är vi åtta medarbetare som arbetar på plats hos våra kunder med nyhetsbrev, sajtlanseringar och Facebook-närvaro som var den rådande sociala kanalen. Men det börjar kännas trångt när vi väl ses, så efter sex år med inhyrd kontorsplats flyttar vi till ett eget kontor på Vasagatan. Välkommen hem!

2012
– En ny delägare är här

Konverteringsoptimering är ordet på allas läppar. Nu ska sajterna leda till affärer. De inloggade tjänsterna har fått en viktig uppgift – att ta hand om kunderna och ge merförsäljning. Vi utbildar oss i ämnet, kundförfrågningarna trillar in och vi fortsätter att växa och bli fler. Varje ny medarbetare bidrar med ny kompetens och nya erfarenheter, och en ny LP till skivsamlingen förstås. När Evalena går på föräldraledighet kliver Magnus Åström in och sedan ville ingen släppa taget om honom igen. Sagt och gjort, han blir delägare och nu är hela delägartrion på plats. Hurra!

2013
– Responsiva sajter & merch

Vi använder oss alltmer av mobilen för att surfa på webben och responsiva sajter är det nya heta. Nu får vi hjälpa en mängd kunder att ta fram nya webbplatser, anpassa innehåll och ge råd kring det nya webbformatet. Våra nyfunna kunder och medarbetare bjuds in till vår första stora kundfest. Nu är vi även redo för vår första merch, vi känner oss helt enkelt cool, smart and curious.

2016
–10 år som contentbyrå

Webbredaktör, content manager, webbkommunikatör eller content editor. Titlarna duggar tätt och vi är nu 35 fina medarbetare som jobbar ute hos våra kunder med allt från projektledning till microcopy och bildmanér. Tio år som contentbyrå firar vi med en rejäl fest och det är dags att flytta till större kontor igen. En trappa upp i samma hus hittar vi vårt nya hem.

2017
– Gasell- och Superföretag

Efter några riktiga pangår blir vi utnämnda till både Gasellföretag och Superföretag av Veckans affärer. Under tre år har 36 nya digitala stjärnor anställts och vinsten har tredubblats. Dessutom fick vi säga Bonjour och välkommen till familjen till Native Translation, en översättningsbyrå som arbetar med översättare, copywriters och kommunikatörer.

2018
– Vi gasar hela vägen till Berlin

Vi fortsätter att gasa på och öppnar nya kontor i både Berlin och Göteborg. Dessutom får vi ännu ett tillskott i familjen när vi startar vårt nya SEO- och SEM-byrå SearchIntent.

2019
– Vi blir fler specialister

Vi fortsätter att växa så det knakar och anställer flera nya digitala kommunikatörer som är specialister inom allt från analys till UX-copy och film. Det kräver ett större bo och vi slår ut en vägg till lokalen bredvid för att alla ska få plats.

2020
– På distans men alltid nära

Vi lanserar Splend. Ett nytt rekryteringsföretag som sammanför arbetsgivare och digitala talanger. Men i mars slår Covid-19 till och satsningarna i Berlin och Göteborg får med sorg stängas ner. Vi anpassar oss och utforskar verktyg för både möten och fester online och fortsätter att arbeta nära våra kunder, fast på distans. Trots det skakiga året har vi ändå den stora lyckan att få välkomna nya kollegor till oss innan vi går in i 2021.

2021
– En digital contentpartner

Efter coronaåret 2020 är digital kommunikation viktigare än någonsin. Vi möter de nya förutsättningarna som en fullfjädrad digital contentpartner som fortsatt arbetar nära och tillsammans med våra kunder. Vi fyller också 15 år. Det firas bland annat med en sprillans ny sajt!