Visuell kommunikation är ständigt närvarande i våra liv och påverkar vårt intryck och känsla för olika varumärken. En genomarbetad grafisk identitet skapar snabb igenkänning, särskiljer företaget från konkurrenterna och underlättar den externa kommunikationen.

Mattias Räms är Art Director på Curious Mind och jobbar dagligen med att hitta det där särskilt speciella för just ditt företag som gör att ni har en egen plats ute på marknaden.

– En grafisk identitet förklarar hur kommunikationen runt ett varumärke bör se ut. På så sätt slipper alla som ska kommunicera på organisationens vägnar uppfinna hjulet på nytt. Internt sparar det tid och utåt ger det ett samlat intryck. De flesta ser nog till exempel skillnaden mellan reklam från Coop och reklam från Ica utan att veta vem avsändaren är. Det handlar om bildmanér, färger, typsnitt, form och disposition. Tillsammans skapar det en identitet som kunden känner igen.

Att skapa en visuell identitet

Hösten 2019 fick Mattias i uppdrag att arbeta med Lagotto som är ett nischbolag inom rekrytering av ledare och specialister. I framtagningen av deras bildmanér fick Mattias jobba utifrån syftet att bilderna skulle stärka känslan av spetskompetens och precision. Valet föll på motiv som en fäktare, en nyckel och en chefsstol.

– Bilder är ett effektivt sätt att säga något utan att skriva det uttryckligen förklarar Mattias. Som motbalans mot de hårda bilderna så tog vi in en gul färg för att också ge en mjuk känsla.

Form, typsnitt och disposition

Även form och typsnitt påverkar upplevelsen av ditt budskap. Medan Runda former som cirklar och ovaler anses förmedla en varm känsla av enighet och kärlek. Så signalerar raka och kantiga former – rektanglar, fyrkanter och trianglar styrka och effektivitet. Det gäller att definiera sig som företag, är man folklig eller exklusiv, billig eller dyr, humoristisk eller allvarlig, mjuk eller hård?

Använd komplementfärg

Tillsammans med form kan färg förstärka budskapet ytterligare. Bland annat brukar det sägas att blått förmedlar stabilitet och trovärdighet, medan rött är mer ungdomligt och energiskt.

De flesta företag har en färg, men när det ska göras mycket innehåll och material kan en färg snabbt bli tjatigt. Då är det bra att ha flera färger att välja mellan för olika typer av innehåll.

– Färg är också information och något som kan skapa stor potential för variation, förklarar Mattias. När vi arbetade med Health Profile Institute (HPI) tog vi fram fem komplementfärger som tillägg till deras befintliga mintgröna. Syftet var att skapa en harmonierande känsla och mer liv. Perfekt för att omsluta citat eller andra budskap som behövde lyftas fram.

Så kommer du igång med din grafiska profil

Ett bra första steg är att göra research. Titta på hur liknande branscher ser ut. Eftersträva att vara kompisen i gänget som sticker ut lite. Samtala också kring era värdeord, ert syfte och er vision. När ni resonerar kring sådana värden får ni förhoppningsvis en känsla för hur det skulle kunna se ut i bild, färg och form. Ett sätt att få igång idéerna är att tänka i metaforer.

– För Lagotto tänkte vi att man skulle ha fötterna på jorden och sträcka sig mot solen. Därifrån kom den bruna och gula färgen, berättar Mattias.

Oavsett om ni behöver hjälp att komma igång med tankarna runt er grafiska identitet eller om ni har kommit en bit på väg redan så kan det underlätta att ta hjälp av en Art director.

– Min viktigaste roll är att få ihop helheten så att det blir enkelt att använda den grafiska identiteten, förklarar Mattias. Den ska lyfta fram det som är unikt med ert varumärke och skapa igenkänning och hänga ihop från Powerpoint- och wordmallar, till visitkort, sociala medier och webben.

Vill du veta mer om hur vår AD kan hjälpa er? Kontakta oss här!