2004 startades Facebook, två år senare lanserades Twitter och resten är, som man säger, historia. Under årens lopp har man hunnit lära sig ett och annat om vad som fungerar i de olika kanalerna. Vi har tittat närmare på insikterna och summerat dem i några matiga tips. Varsågod!

Den perfekta tweeten

Trots att Twitter under 2017 utökade sina 140 tecken med det dubbla, kan det fortfarande vara lite knepigt att få till något med de begränsningarna. Men du kan vara lugn, vi har tagit fram några tips som kommer göra dig till ett riktigt tweetproffs.

1. Håll dig kort

Det låter kanske som en självklarhet med tanke på Twitters redan korta format men det går att hålla det ännu kortare. Faktum är att de tweets som är mest populära är mellan 110–120 tecken. Vill du ha med en bild i din tweet kan det däremot vara bra att hålla det så kort som 20–40 tecken.

2. Använd bilder

Apropå det här med bilder – använd dem! Studier visar att tweets med bilder har mycket större chans att bli retweetade än de utan. Men se till att bilderna är relevanta för ditt ämne, annars riskerar du bara att göra mottagaren förvirrad.

3. Använd hashtags – men sparsamt

Vi har alla hört talesättet ”less is more” och när det kommer till hashtags så stämmer det verkligen. Tweets med endast en hashtag har 69 procent större chans att bli retweetade än de som innehåller två. Dessutom är den där enda hashtaggen viktigare än man tror. Tweets med en hashtag har nämligen större chans att bli retweetade än de helt utan.

Det perfekta Facebookinlägget

Eftersom Facebook är det sociala nätverk med överlägset flest användare misstänker vi att du inte är ensam om att vilja veta hemligheten bakom det perfekta Facebookinlägget. Grattis, idag är din lyckodag! Här kommer några tips som tar dig dit.

1. Använd visuellt material

Det kommer kanske inte som en stor överraskning att det är bra att använda bild eller video så ofta som möjligt på Facebook, men det finns en god anledning. Människor tar till sig visuell information snabbare än text och när din målgrupp scrollar igenom sina flöden har du ynka en till två sekunder på dig att fånga deras uppmärksamhet. Därför kan en bild eller video göra hela skillnaden.

2. Bildlänkar

När man väljer att dela en länk på Facebook paketeras den ofta som ett inlägg med länkens inbyggda bild och en kort beskrivning. Är det såhär du brukar dela länkar? Bra! Då gör du helt rätt. Enligt Facebook genererar länkar paketerade på detta sätt fler klick än om du skulle dela ett foto med länken bifogad.

3. Det är inte bara Twitter som gillar korta texter

Även här är det korta formatet del av framgångskonceptet. Studier visar att det perfekta Facebookinlägget är 40 tecken långt. Eller ska vi säga 40 tecken kort?

 4. Tajming är allt

Är din målgrupp mest aktiv på morgonen eller på kvällen? Är det kanske på lunchen som de tar sig tiden att läsa igenom sina flöden? Genom att klicka på fliken statistik på ditt företags Facebooksida kan du se när din målgrupp befinner sig på Facebook och när de är som mest mottagliga för ditt budskap. Vi vill ju inte riskera att ditt snart perfekta Facebookinlägg går målgruppen förbi, eller hur?

Den perfekta bloggposten

Blogginlägg finns i alla möjliga former, längder och utföranden och det är svårt att tänka sig att det finns ett ”rätt” sätt att göra det på. Och ”rätt” kanske är att ta i, men det finns faktiskt några tips som åtminstone gör ditt inlägg mer rätt än fel.

1. En fängslande rubrik

Varje bra blogginlägg börjar alltid med en riktigt bra rubrik. Rubriken är vägen in till din text och om du inte lyckas väcka deras nyfikenhet kommer hela 60 procent av dina läsare välja att stanna där. Genom att skriva en engagerande och intresseväckande rubrik kan du få dina besökare att läsa vidare.

2. Målinriktad längd

Till skillnad från både Twitter och Facebook så premieras längre texter i bloggvärlden. Exakt hur långa råder det lite delade meningar om men enligt studier är det enkla svaret: det beror på vad du vill. Vill du få många kommentarer på ditt inlägg räcker det med 275 ord. För att få läsare att dela måste du upp i 600–1500 ord och vill du göra Google riktigt glad gäller det att få ihop minst 2500 ord. Men det är viktigt att komma ihåg att innehållet fortfarande måste vara relevant och intressant för läsaren. Skriv för dina besökare, inte bara för att få ihop ord.

3. Överblicksvänliga mellanrubriker

Mellanrubriker är inte bara bra för att skapa luft i din text, de hjälper också dina läsare att hitta det de söker. Genom att använda mellanrubriker för att dela upp din text blir det lättare för läsaren skaffa sig en överblick av sidan. Så vässa mellanrubrikerna och få glada läsare.

4. Lär dig älska siffror

Var inte rädd för att använda dig av siffror i dina blogginlägg. Faktum är att nummer som skrivs ut med siffror har visat dra till sig läsarens uppmärksamhet bättre än när det skrivs ut med bokstäver. Men det är viktigt att komma ihåg att detta främst gäller rubriker.

5. Börja lista

När vi ändå är inne på det här med siffror. Var passar de bättre än i en lista? Listor är superbra när du vill göra ditt inlägg lättförståeligt och lätt att scanna av. Kom bara ihåg att rubriksätta punkterna i listan. När du gör det kan läsaren snabbt hitta det den letar efter och lämna din sida nöjd och glad.

6. Relevanta bilder

Om du vill hålla din läsare fokuserad hela vägen fram till slutet, vilket du såklart vill, är det bilder du ska använda. Bilder hjälper nämligen till att dela upp texten och göra den luftig och mer lättläst. Se till att bilden speglar det din text innehåller, gärna utan att vara för övertydlig.

7. Glöm inte mobilen!

Vi använder våra mobiler mer och mer. Det har gjort att användare är mer vana vid att läsa uppifrån och ner än det gamla hederliga från vänster till höger. Så när du skapar layouten för din mobilanpassade sida tänk på att justera bredden på kolumnen. Använd 80 tecken eller mindre för att göra ditt inlägg smalt och mobilvänligt.

Källor:

https://blog.bufferapp.com/

https://postcron.com/

https://buffer.com/

https://newsroom.fb.com/

https://blog.hubspot.com/

https://coschedule.com/

https://www.jeffbullas.com/