Hashtagen – de sociala mediernas mest berömda symbol. Vi använder den för att bli upptäckta av nya följare, kategorisera våra inlägg eller markera vissa ord. Men hur använder du hashtags som ett strategiskt verktyg för att generera publicitet, lyfta fram varumärkesberättelser och nå ut till potentiella kunder och intressenter? Vi tar med dig på en snabbkurs i att tagga strategiskt.

Instagram – en värld av möjligheter

Enligt den årliga undersökningen ”Svenskarna och Internet” är Instagram ett av de sociala nätverk som växer allra snabbast, både i det dagliga användandet och i det totala antalet användare. Det är dessutom väldigt utbrett och ökar i alla åldersgrupper. Det öppnar upp en värld av möjligheter att lära känna och interagera med dina målgrupper.

Hashtags för att skapa PR och generera publicitet

Att kommunicera ut nyheter via sociala medier har blivit ett allt viktigare komplement till pressmeddelandet. Orsaken är att sociala medier-användarnas fokus har gått från att chatta och socialisera till att även konsumera, dela och söka upp nyheter. Förändringen blev särskilt påtaglig när Twitter valde att kategorisera sig själva som en nyhetsapplikation istället för ett socialt nätverk i AppStore. Men hur använder du hashtags på bästa sätt för att skapa PR och publicitet? Vi har några tips:

  • Identifiera målgruppen. Kartlägg vilka opinionsbildare, influencers och nyhetsmedier inom din bransch du vill nå ut till.
  • Ringa in viktiga hashtags. När du har identifierat vilka du vill nå ut till är det dags att undersöka vilka hashtags de använder och vilka de följer. Det gör du enkelt med ett besök på deras Instagramprofiler.
  • Hur taggar din bransch? Om andra i branschen använder hashtags hittar du dessa i löptexten under inläggen eller dolda i kommentarsfältet för respektive inlägg. Genom att undersöka vilka hashtags branschkollegor använder kan du få inspiration till vilka du själv kan använda för att sprida din nyhet till en relevant målgrupp, bortom din egen följarskara.
  • Vilka taggar har målgruppen i sina kikare? För att se vilka hashtags opinionsbildare i din bransch följer går du in på fliken Följer -> Hashtags i deras profil. Om du använder taggarna de bevakar i dina egna inlägg kommer de se dina inlägg i sina flöden, trots att de inte följer dig.
  • Börja tagga! Nu har du identifierat vilka hashtags opinionsbildare i din bransch använder och följer. Nästa steg är att välja ut några av dessa och tagga din nyhet med! Då blir det lättare för opinionsbildare, influencers och aktörer inom din bransch att hitta den.

Hashtags för att lyfta fram varumärkesberättelser och skapa ambassadörer

Har du märkt hur vissa företag lyckats skapa en gemenskap kring sitt varumärke? Apple, Playstation och Lego är exempel på varumärken som lyckats skapa ett community för sina kunder och fans. Deras kunder har blivit kraftfulla företrädare som levandegör varumärket och dess story. I dagens överflöd av ”corporate stories” är det viktigt att kunder och intressenter skriver under på, och bidrar till, företagsberättelsen för att den ska bli trovärdig.

Så använder du hashtags för att lyfta fram berättelserna och människorna bakom varumärket:

  • Analysera kundupplevelsen. Undersök hur kunder använder din tjänst eller produkt i sin vardag. Ställ dig följande frågor: Vilka problem erbjuder vi lösningen till? Vilka behov tillfredsställer vi? I vilka sammanhang används vår produkt? Om ditt företag till exempel säljer ljusslingor kanske de används för att förgylla en balkong inför sena sommarkvällar.
  • Tänk ut en tagg. Skapa nu en hashtag som fokuserar på kundens upplevelse av din produkt eller tjänst i sin vardag. Om vi återupptar exemplet med ljusslingorna skulle en möjlig hashtag kunna vara #BalkongMakeover där kunderna kan visa upp hur balkongen såg ut före och efter att de ljuspyntat den. Kom ihåg att hashtaggen måste skänka något slags värde för kunden – i detta fall i form av att de får uttrycka sin kreativitet och visa upp sin personliga #BalkongMakeover. Genom att följa hashtaggen kan de också hitta inspiration från andra som gjort samma sak.
  • Var det goda exemplet. Om dina kunder, följare eller intressenter ska börja använda din hashtag måste du först uppmärksamma dem om att den finns. Om vi håller fast vid exemplet med ljusslingan skulle du kunna göra ett inspirationsinlägg på ditt företags Instagram där du visar hur ljusslingan kan användas för att förgylla balkongen, och sedan uppmana följarna att visa upp sina egna resultat.

Några avslutande tips

Nu har du fått en snabb genomgång kring hur du kan använda Instagrams hashtags för att skapa publicitet, nå ut med din nyhet till relevanta målgrupper och lyfta fram berättelserna bakom ditt varumärke. Som körsbäret på toppen kommer här tre generella tips att ha i åtanke när du taggar på Instagram:

  • Var sparsam. Du kan använda upp till 30 hashtags i ett inlägg, men om du använder för många riskerar det att ha negativ inverkan på ditt innehåll. Vid fler än 10 hashtags sjunker ofta engagemanget. Håll dig därför till max 8–10 och se till att de är representativa för innehållet i ditt inlägg.
  • Bjud in allmänheten. Se till att ditt Instagram-konto inte är inställt på privat – då förlorar hashtags sin funktion.
  • Utvärdera. Gör det till en vana att kontinuerligt spana efter vilka hashtags som är aktuella i din bransch och undersök regelbundet vilka taggar dina branschkollegor följer och använder. På så sätt får du värdefull kunskap om hur du kan nå ut till relevanta målgrupper bortom dina egna följare.