Du har fastnat med din uppgift och deadline närmar sig med stormsteg. Du får inte till det och upplever att du helt saknar flyt. Men hur hittar du då flytet, eller flowet som det även kallas? Här får du veta mer om vad flow är och hur du skapar de rätta förutsättningarna för att nå dit.

Orden flödar, satsdelarna sitter och du har rytm. Tiden verkar ha stannat och du har inte ens lagt märke till mejlen som ramlat in medan du har jobbat. Som körsbäret på kakan känner du dessutom en oerhörd belöningskänsla, som ett positivt känslorus. Grattis! Du har troligtvis precis upplevt det berömda flowet.

Vad är flow och var kommer ordet ifrån?

Ordet flow blev till ett allmänt känt begrepp efter att en professor i psykologi, Míhály Csikszentmihalyi, beskrev det i sin bok ”Beyond Boredom and Anxiety” utgiven 1975. Konceptet har sedan dess studerats och använts brett. Inom forskningen finns en generell överenskommelse om dess betydelse men mätmetoder för flow diskuteras fortfarande.

Sex faktorer som definierar flow

Csíkszentmihályi och Jeanne Nakamura, professor och medförfattare till boken Creativity and Development, identifierar följande sex faktorer som definierar upplevelsen av flow:

  • Intensivt fokus och koncentration på det du gör just nu.
  • Handling och medvetande smälter samman.
  • Självmedvetandet upphör.
  • Känsla av kontroll över situationen.
  • Förändrad tidsuppfattning – den subjektiva upplevelsen av tid förändras.
  • Belöning i nuet under pågående aktivitet – det man gör blir mödan värd för sin egen skull.

En person som Csíkszentmihályi intervjuade beskrev flow som en närmast extatisk upplevelse. Det låter fantastiskt. Eller hur? Men hur får man till det?

Hur hittar man flow?

Det finns inga enkla svar på hur man hamnar i flow, men Csíkszentmihályi har identifierat några områden som gör det lättare för oss att hamna där. Det handlar först och främst om att:

  1. Du måste göra något du verkligen tycker om att göra.
  2. Det måste finnas en balans mellan den utmaning uppgiften ger och dina färdigheter inom området.

Om vi tittar närmare på flödesmodellen i bilden nedan så visar diagrammet det eftersträvansvärda flowet i gult tillsammans med kompletterande områden. En skulle kunna säga att flow uppnås när du har en perfekt balans av kontroll och känslosvall/rus på samma gång att allt bara flyter. Det är lättare att hamna i flow om du känner dig ”pepp” på uppgiften och knuffas ut ur din trygghetszon, vilket i sin tur utvecklar dina färdigheter. Om du ska kliva in i flow från en känsla av kontroll så behöver du öka utmaningen.

Flödesschema av flow

På samma sätt visar flödesmodellen att det är svårare att hamna i flow om du känner dig alltför avslappnad inför det du ska göra. För att inte tala om uttråkad, apatisk, orolig eller ängslig. För att nå flowet härifrån behöver vi hitta något som väcker vår entusiasm för uppgiften.

Våra bästa tips för alla flowsökare

Bortsett från den gyllene balansen mellan lust, utmaning och färdighet så kan ditt flow även störas av yttre faktorer. Vi frågade några av våra egna kollegor om hur de brukar göra för att hitta flow. Alla knep är förstås individuella men sammanfattningsvis ser man dessa punkter som en röd tråd för att hitta fram till det eftertraktade flowet:

Stäng ute alla eventuella störningsmoment 

  • Lägg ifrån dig telefonen, helst i ett annat rum. Även om den är ljudlös, eller ligger med skärmen nedåt kan den vid med sin blotta närvaro störa ditt momentum.
  • Stäng av alla notiser på din dator. Du vill inte att slack- eller mejlnotiser pockar på din uppmärksamhet.

Sätt en tidsgräns

  • Jobba dedikerat med en uppgift under en given tid. Det gäller att ha disciplin och att hänge sig helt åt uppgiften. Pomodorometoden är ett bra verktyg för detta.

Bättre nu än senare

  • Skjut inte upp det, prokrastinering lönar sig sällan. Visst är det bra att “tänka klart” innan du sätter igång. Men för att komma igång behöver du sätta igång. Så sänk ambitionsnivån och bara börja, då ger det ofta med sig.

För att skapa de rätta förutsättningarna för flow verkar alltså både inre och yttre faktorer spela roll. Csíkszentmihályi menar att när vi väl har upplevt flow en gång, strävar de flesta envist efter att få uppleva det igen och utvecklar därför sina färdigheter inom området. För precis som med mycket annat handlar det om att träna för att bli bättre.

Lycka till med flowandet!