Vi älskar ju det här med innehåll och många gånger tjatar vi säkert hål i huvudet på våra kunder när vi försöker belysa vikten av rätt innehåll för en fungerande webbplats.

I förra veckan spenderade vi en hel eftermiddag med att diskutera webbkonvertering, och liksom så många gånger förut landar vi i det som vi brinner så starkt för – CONTENT. John Ekman från Conversionista! hjälpte oss att vända ut och in på ämnet vilket resulterade i sju tips för hur din redaktion ska tänka när ni skapar innehåll för er webbplats framöver. Självklart kom vi fram till mycket mer – mer om det kommer i senare inlägg!

Sju tips för bättre konvertering

  1. Använd stora knappar som lockar till avslut – Köp/Ring upp mig/ Pris och så vidare…
  2. Använd kontraster. Låt avsluts-knappen sticka ut från resten av elementen på sidan.
  3. Förenkla texten. Gå direkt på kärnan. Var tydlig!
  4. Trivsam copy – visa på personlighet och bjud på er själva!
  5. Interaktionsmöjligheter. Lyft era kontaktuppgifter. Gör det enkelt att komma i kontakt med er. Alla sidor måste ha en naturlig avslutning där din besökare lättkan komma i kontakt med er.
  6. Förenkla alla formulär. Korta ner antalet frågor. Ta höjd för eventuella fel-ifyllningar och tillåt besökaren att skicka in formuläret trots att den kan ha skrivit fel format på personnummer eller dylikt.
  7. Genomför A- och B-tester (som alltid).