
Case: Systembolaget
Att skapa contentguld med Systembolaget
#sajtprojekt #webbcopy #agilt #migrering
När Systembolaget skulle bygga sin nya onlinebutik tog de in förstärkning från oss på Curious Mind. Arbetet skedde på plats tillsammans med Systembolagets egna contentteam.
Ompaketering och struktur
Efter en systematisk inventering av allt befintligt innehåll satte vi igång med att skapa inspirerande och aktuellt content. Mycket innehåll fanns redan, men guldet behövde lyftas fram. Vi tog bort, slog ihop, SEO-anpassade och putsade till tonaliteten i befintliga artiklar. Parallellt skrev vi också nya texter som saknats på den gamla sajten.
Förutom textproduktion bidrog vi också med att implementera ett strukturerat arbetssätt för produktionen, skriva UX-copy för olika tjänsteflöden och strukturera innehållsdelarna.
”En framgångsfaktor har varit hur vi jobbat agilt, till exempel genom att lansera testsajten i mindre delleveranser. Genom att arbeta ut innehållet stegvis har vi kunnat anpassa och justera allt inför kommande lanseringar.”
Resultatet – ny sajt med fräscht innehåll
Under våren 2019 lanserades Systembolagets nya betasajt. Bit för bit växer den fortfarande fram i takt med att nya funktioner för e-handel kopplas på och data och feedback från användarna samlas in.
Innehållet på den nya sajten är SEO-optimerat och fokuserar på att möta användarnas behov av både information och inspiration.
”Det har varit jättehärligt att jobba med Lena och Therese i arbetet med vår nya onlinebutik. Prestigelösa, professionella och med glimten i ögat tog de sig ständigt an nya utmaningar hos oss och levererade över förväntan. De kändes självklara i vårt innehållsgäng och ansvarade för delkoncept, att hålla strukturworkshops och lyfta våra sidor till nya nivåer. Alltid med kundernas behov i fokus.”
Är du nyfiken på resultatet? Kika in på Systembolagets betasajt.