Artiklar

Filmproduktion för företag.


Datum
  • 2020-03-06

Få kommunikationssätt fångar vår uppmärksamhet, förmedlar information och berör oss så direkt som film. Men för att sticka ut i konkurrensen behöver du också kommunicera något värdefullt för din målgrupp. Vi bad två av våra rörliga ess, Frida Lorenzon och Nora Fogelström, dela med sig av sina bästa tips och vanliga fallgropar.

Frida och Nora arbetar dagligen med att producera rörligt innehåll till olika företag och målgrupper. För de mesta står de för hela produktionen med planering, filmande och redigering till färdig film. Men de hjälper också till med delar av en produktion som klippning och efterbearbetning om det redan finns ett filmat material.

Planering och förarbete

Precis som i all annan kommunikation så behöver du veta vad du har för syfte med filmen. Vad är det du vill förmedla och till vilka? I vilken kanal? Är det sociala medier, din webbsida eller kanske på en mässa? Ska den publiceras internt eller externt?

– Vet du ditt syfte, budskap, målgrupp och kanal så är det lättare att sätta den första grundläggande ramen för berättelsen. Hur lång den ska vara och i vilket format den ska filmas, säger Frida.

– Har man till exempel inte tagit med kanalval i planeringen så kan det bli krångligare att anpassa senare, förklarar Nora. Speciellt om man filmat med mobilen. Vissa sociala medier föredrar att man har filmat i stående format medan andra föredrar liggande. Olika kanaler har olika förutsättningar och det är viktigt att anpassa sig till dem så tidigt som möjligt.

Sätt manus och miljöbilder

När du väl har satt syfte, budskap, målgrupp och kanal så börjar det kreativa spåningsarbetet. Det är nu du börjar bygga själva manuset. Vilka miljöbilder behöver du? Vilka ska vara med i filmen. Vilka bildformat ska du filma i? Hur för du fram budskapet på bästa sätt?

– Vi brukar sätta ett manus på ungefär hur vi tänker oss filmen, berättar Frida. Det spar en massa tid under själva filmandet. Även om det också är viktigt att vara öppna för nya infallsvinklar och spontana situationer på plats.

– Ibland är det just de där spontana situationerna som ger lite extra liv till berättelsen, tillägger Nora. Men de är lättare att fånga upp dem när man har en bra grund att luta sig mot. Då vet du vad som kommer tillföra berättelsen något och vad som inte kommer att göra det.

Tips när du ska filma

Under filminspelning så vill du ha så mycket bra material som möjligt med dig tillbaka till klippbordet. För att lyckas med det så finns det några saker du kan tänka på.

  1. Använd mobilmygga
    Bra ljud är viktigt och höjer kvalitetsfaktorn på videon. Står personen långt ifrån dig eller befinner sig i ett kalt rum där det ekar låter det dåligt framstår videon som mer amatörmässig.
  2. Filma klippbilder
    Oavsett om du filmar med mobil eller handkamera är det bra att filma klippbilder. Om du tillexempel ska filma en intervju så se till att ta några extra bilder på miljön, personen du ska intervjua ur olika vinklar, eller kanske när hen går och tar en kopp kaffe. Sedan kan du använda de bilderna till att göra intervjun mer levande och dynamisk.
  3. Använd dagsljuset
    Lysrör och annan vanlig inomhusbelysning har ett gult ljus som inte blir så snyggt i film och foto. Har du inte tillgång till professionellt ljus så försök använda dig av dagsljuset istället. Direkt solljus ger väldigt starka skuggor. Det kan vara snyggt i vissa sammanhang men oftast passar indirekt solljus bäst. Det vill säga det du får in från ett fönster.

Tips vid filmredigering

För klippning och redigering av rörligt material finns mängder av olika appar för både dator och mobil. Vissa är mer avancerade och andra, som exempelvis Imovie, mer förenklade. Oavsett vilket du använder så är det nu du börjar jobba med text och musik och kan börja finjustera bilderna.

  1. Ändra färgskalan åt det blåare hållet på bilderna
    Generellt så brukar jag göra alla klipp lite blåare i ljuset, berättar Frida. Det blir alltid snyggare. Att ändra färg kan du göra i de flesta program. I iMovie kan du ändra det under ”temperatur”.
  2. Arbeta med volymen på musiken
    Att lägga musik till din film kan verkligen förstärka budskapet i filmen. Men se till att använda musik som jobbar med filmen och inte mot, understryker Nora. Optimalt så ska man knappt reflektera över musiken. Den ska bara finnas där som en stämningsförstärkare. Se till att dra ner på volymen på bakgrundsmusiken under alla avsnitt med tal. Om musiken ligger som en konstant ljudmatta över hela filmen så är risken stor att tittaren börjar störa sig på den.
  3. Glöm inte undertexter
    I sociala medier kollar man ofta klipp utan ljud, så glöm inte att lägga på undertexter, säger Frida. I vissa redigringsprogram finns en undertextfunktion inbyggd annars finns det även gratisappar som t.ex. Amara.

Efterbearbetning av film

När du väl har fått ihop en första version så finns det miljoner andra saker du kan leka med för att skapa mer dynamik och rörelse i filmen. Ska du jobba med voice over på vissa partier? Copy och textplattor? Grafik? Vill du ha en vinjett? Behöver några av bilderna ytterligare färgkorrigering? Hur fungerar undertexterna? Här är det bara din egen kreativitet och tid som sätter gränserna.

Kontakta oss