Artiklar

Lär dig grunderna i Google Data Studio.


Datum
  • 2019-10-07

Din hemsida genererar en drös med data och det är inte alltid enkelt att lyfta fram de viktigaste siffrorna eller skapa rapporter på det som är viktigt. Tur då att det kostnadsfria och webbaserade verktyget Google Data Studio kan hjälpa dig ta fram ett bra analysunderlag!

Google Data Studio är bra som komplement till Google Analytics eftersom det har mycket bättre rapportfunktioner. Med hjälp av verktyget kan du skapa dashboards och rapporter som alla kan ta del av och dessutom samla den viktigaste datan från Google Analytics på ett ställe designat efter din egen smak.

Fler fördelar med Google Data Studio

Google Data Studio är mest effektiv om du först satt upp en mätplan eller skapat en förstudie för webbplatsen. Vår artikel Maxa din webbplats med en effektiv mätplan ger dig många bra tips på hur du enklast kommer igång. Dessutom:

  • fungerar Google Data Studio sömlöst med i princip alla Google-produkter, särskilt med Google Analytics. Genom ett knappklick kan du skapa rapporter för Google Ads, YouTube och Google Search Console.
  • är rapporterna dynamiska, till skillnad från en sparad PDF från Google Analytics. Det finns fördelar med att följa upp webbplatsen via en föränderlig dashboard istället för att gå vilse bland statiska PDFer och diagram.

Hur arbetar jag bäst i Google Data Studio?

Känns det som att det här skulle kunna vara något för dig? Kul! Då är det dags att titta lite närmare på verktyget. Vi hoppar över ”så här skapar du ett konto och kopplar datakällor” och lämnar det åt Googles eminenta guider. Här fokuserar vi istället på hur du bäst börjar arbeta med de olika funktionerna i Google Data Studio.

Verktyget utgår ifrån ett canvas-liknande, mycket lättanvänt gränssnitt. Under Layout och tema väljer du arbetsytans storlek och ändrar primära och sekundära färger och teckensnitt.

Diagram

Diagrammen finns under huvudmenyn och är likadana som de i Google Analytics. Tabell är det vanligaste diagrammet och påminner om de standardiserade vyerna i Google Analytics.

Alla diagram läggs till på samma sätt i rapporten och bygger på samma princip när du väljer vilka data du vill använda: du utgår från en datakälla och kan välja en eller flera dimensioner och mätvärden beroende på vilket diagram du har valt. Diagrammen ser olika ut men har liknande inställningar.

Diagrammen går att färglägga, precis som teckensnitt och data.

Datumbox

Du kan också lägga till en datumbox eller välja datum för specifika diagram.

Dimensioner

Du kan enkelt söka på olika dimensioner och mätvärden beroende på vad du vill använda. Namnen är likadana som i Google Analytics – bra för den som lärt sig dimensioner och mätvärden utantill.

Att använda olika diagram i dashboard

Google Data Studio har många olika diagram med unika egenskaper. Här har vi valt ut några egenskaper som vi tycker är extra användbara.

Poängkort

För att följa upp konkreta mätvärden är det bra att skapa en sida i rapporten som fokuserar på olika poängkort. De kan bara visa ett mätvärde vilket är användbart när du har tydliga mål som du effektivt vill följa upp, till exempel kvartalsvisa resultat.

Filtreringar

På alla diagram kan du lägga till filtreringar som gör att diagrammen visar mest relevanta data. Du kan exempelvis filtrera på “Källa” för ditt pajdiagram men visualisera antal sidvisningar till olika sidor utan att just Källa behöver vara synligt.

Vill du till exempel bara se data från personer som bor i Stockholm kan du skapa dynamiska filter som syns i rapporten.

Trendpilar

För att få till trendpilarna i rött som indikerar sjunkande trend och grönt för ökande trend på poängkorten, ställer du in datumintervall för jämförelse bakåt i tiden. Hur många sidvisningar har vi haft från städer i Sverige och vad är skillnaden mot förra månaden? Slår du på Datumintervall för jämförelse visar trendpilarna svaret.

Diagram

Diagram med olika axlar är också högst användbara. Genom att välja en dimension kan du lägga till många olika mätvärden som kan jämföras med varandra.

Pivottabeller

Pivottabeller är bra att använda när du har väldigt mycket data och vill summera hur de ser ut i relation till varandra. Det är som en mer avancerad version av tabell-diagrammet.

Tidslinjer

När du vill fånga upp trender över året och se toppar och dalar är en tidslinje guld. Det är också bra att kunna jämföra olika mätvärden med varandra över tid. Du kanske har en hypotes att alla besökare alltid gör fler än ett besök under en vecka? Tidslinjen ger dig svaret.

Dela rapporter

Det är enkelt att dela din rapport och jobba tillsammans i Google Data Studio. Du kan bjuda in andra via mejl och bevilja visnings- och redigeringsrättigheter. Det går också att spara rapporter eller specifika sidor som PDF-filer.

Sätt igång och labba

Hoppas att vi har gjort dig nyfiken på att arbeta med Google Data Studio. Nu är det är bara att sätta igång och utforska! Verktyget har massor att ge och kommer definitivt ge din uppföljning av data en skjuts i rätt riktning.

Vill du inspireras ännu mer i ditt rapportskapande? Spana in Googles egna rapportgalleri där det finns massvis med förslag på vad du kan hitta på för kreativt med din data. Ingenting är omöjligt!

Kontakta oss