Kunskapsbank

Så får du din sida att ranka högt på Google

Hur du ska få din sida att synas högt upp i sökresultatet på Google är en ständig kamp som kan göra vem som helst lite matt. Här kommer därför tipslistan som varje webbredaktör behöver.

Innehåll som matchar sökintentionen

Vi bad vår systerbyrå SearchIntent att berätta vad man bör fokusera på för att ranka högt i sökresultaten. Man kan koka ner det till att sökresultatet ska motsvara sökintentionen – att användarna ska få det innehåll de letar efter. Fler har insett att SEO inte är ett isolerat arbete, utan kräver ett helhetsgrepp. Det hänger ihop med många andra delar inom marknadsföring. Det spelar ingen roll om du gör ett bra SEO-arbete och driver mycket trafik till din sajt om det inte finns en tydlig tanke med vad besökaren sedan ska göra där.

Viktiga rankingfaktorer

  •  Relevant content – Ditt content är nyckeln till toppen. Det ska vara relevant för din målgrupp och besvara dess frågor, vara bra disponerat, ha tydliga rubriker och styckesindelningar. Undvik fluffig och allmängiltig information.
  •  Länkar – Det är ett stort plus om starka domäner och andra sajter inom din bransch länkar till din sajt, det ökar sajtens trovärdighet hos Google och bidrar till att den rankar högre.
  •  Rank brain – Det här är Googles AI som lär sig vad besökarna är ute efter baserat på deras beteende. Vad gör besökaren med sökresultatet? Är de nöjda med sin sökning eller ändrar de sökfrasen och försöker igen? Om användaren snabbt lämnar en sida utan att interagera med den sänder det en signal om att resultatet inte är relevant för sökningen.
  •  Mobile first – 2018 gick Google ut och sa att de värderar upplevelsen i mobilen högre jämfört med på desktop. Har ni en bra mobilupplevelse av er webb? Om inte så är det hög tid att börja jobba på den.
  •  Sidladdning – Du har bara några sekunder på dig att fånga din besökare. Undvik tunga bilder och andra funktioner som kräver laddningstid.

För att sammanfatta – Google gillar relevant och genomarbetad content som ger besökarna en så bra helhetsupplevelse som möjligt. Med det i bakhuvudet är det plötsligt inte så långt till toppen i sökresultaten.

Om du är nyfiken på innehåll och hur du gör för att skriva tydliga budskap, missa inte vår artikel Få budskapet att gå fram – skriv klarspråk!

Vill du lära dig mer?

Vi gillar att dela med oss av kunskap och insikter. Läs vår guide ”Bättre innehåll i sociala kanaler”.