Artiklar

Inlänkarna för din SEO.


Datum
  • 2017-08-24

När man arbetar aktivt med SEO är inlänkarna till din sajt inte bara lite viktiga, utan jättemastodontviktiga. På riktigt. Men varför älskar då Google egentligen länkar så mycket? Och vad är en bra länk? Låt oss ta en liten djupdykning i länkarnas betydelse för SEO:n.

En av de tre starkaste rankingfaktorerna

Det har aldrig varit någon hemlighet att konsten att skaffa länkar spelar stor roll för ett framgångsrikt SEO-arbete. Faktum är att Google själva avslöjat att det är en av de tre starkaste signalerna som påverkar en sajts ranking.

Varför är det så viktigt med länkar?

För att förstå varför länkar är så viktiga behöver vi gå tillbaka i tiden till mitten av nittiotalet när ingen ännu hade hört talas om Google och internet blev utsett till årets julklapp. Jo, det är sant! Sökmotorerna hette på den tiden Yahoo! eller AltaVista och rankade webbsidor baserat till 100 procent på sidans innehåll.

Sedan kom Google som ville säkerställa att de mest relevanta resultaten alltid visades. Istället för att enbart analysera en sidas innehåll tittade de därför på hur många människor som länkade till en specifik sida med hjälp av sin berömda PageRank-algoritm.

För om många refererar till en sida, borde det innebära att den är relevant i sammanhanget. Metoden fungerade, och idag, 20 år senare, är länkar fortfarande det bästa sättet att avgöra en webbsidas kvalitet. Därför fortsätter de att vara en av Googles starkaste rankingsignaler.

Det betyder förstås inte att du kan ignorera allt annat och enbart koncentrera ditt seo-arbete på värdefull länkattraktion. Google har omkring 200 olika rankingfaktorer och ingen utöver de själva vet exakt hur algoritmerna fungerar. Sedan finns det dessutom kritiskt viktiga grejer som inte är direkta rankingsignaler, till exempel förmågan att kunna skriva en meta description som är bättre än konkurrenternas.

MEN om två sidor har ungefär samma innehåll, säljer liknande produkter och är i stort sett lika användarvänliga, så kommer den med bäst länkar att prioriteras.

Vad är egentligen en bra länk?

När Google började titta på hur många länkar en webbsida hade för att avgöra hur populär den var, hade de däremot ingen möjlighet att bedöma kvaliteten på länkarna. Därför gällde det helt enkelt att samla på sig så många länkar som möjligt för att ranka högt.

Det var en metod som fungerade bra ända tills Google lanserade sin uppdatering Penguin i april 2012. Med Pingvinen började Google fokusera mer på länkarnas kvalitet än enbart kvantitet.

Förändringen gjorde att man plötsligt inte bara behövde länkar för att ranka, man behövde bra länkar. Vad som definierar en bra länk är inte riktigt klart som korvspad utan beror lite på vilken bransch du befinner dig i.

Här är några bra riktlinjer:

Relevans

En länk är bättre ju mer relevant den är. Låt oss säga att din sajt handlar om språk och översättning och du får en länk från en sajt som säljer golfklubbor. En sådan länk kan absolut vara bra men den kommer inte anses vara särskilt relevant. Skulle du istället ha turen att få en länk från en konkurrent, så som en översättningsbyrå, kommer rankingen med stor sannolikhet påverkas positivt.

Auktoritet

En länk anses vara bättre om den kommer från en sida med hög auktoritet. För att mäta en sidas auktoritet finns utmärkta verktyg. Till exempel Ahrefs ”Domain Rating” eller Moz ”Domain Authority”.

Ägarskap

Dina länkar måste vara redaktionellt skapade. Det innebär att det behöver vara en person med behörighet att redigera sidan som skapar länkarna av det primära skälet att hen tycker om din sajt. En länk från din Facebook-profil eller Flashback-konto har därför inget värde alls.

Placering

Länkens position på sidan spelar roll. En länk som är inbäddad i content, exempelvis i ett stycke med brödtext, är mycket kraftigare än en länk som ligger längst ner i sidfoten eller i ett sidofält.

Ankartext

Ankartexten är den klickbara sektionen av en länk. Om din sajt handlar om till exempel skatteåterbäring och får en länk från en annan sajt med ankartexten ”Sveriges största sajt om skatteåterbäring” så kommer Google börja förknippa din sajt med just skatteåterbäring och din ranking tenderar att påverkas positivt.

Värt att tänka på är att Google här är stenhårda och om det finns tecken på någon form av manipulation eller spam kan du bli straffad och din ranking dyker då snabbare än en fotbollsspelare i straffområdet.

Dofollow

En länk med taggen ”nofollow” talar om för sökmotorn att räkna bort den länken. Med andra ord, en nofollow-länk har ingen kraft alls. Du ska självklart sträva efter att få ”dofollow” länkar.

Länkbyten

Överenskommelser av typen ”jag länkar till dig så länkar du till mig” har ett mycket begränsat, om än något, värde. Google har inget emot det och du blir inte straffad men inte heller belönad.

Svårighetsgrad

En länk är nästan alltid bättre ju svårare den är att få. Omvänt gäller även att en länk har ett lågt värde om vem som helst kan ordna den.

Hur ska jag tänka när jag länkar till andra?

Grundregeln är att länka till externa sajter när det finns en naturlig möjlighet för länkning samt när länken fyller en funktion och faktiskt skapar ett mervärde för läsaren. Köpta länkar, hyrlänkar eller länkar som ser manipulerade eller spammiga ut kan straffas eller ignoreras av Google.

Du behöver generellt aldrig oroa dig för att länka ut, tvärtom finns det starka indikationer på att utlänkning till sajter med hög auktoritet är bra för din seo. Många undviker att länka bort från sin egna sajt, vilket är synd eftersom naturlig länkning skapar en finare användarupplevelse.

Några konkreta tips:

  • Länka inte till sajter som försöker ranka på samma nyckelord som dig. Det är inte alltid fel att länka till branschkonkurrenter men bolag med liknande seo-strategier vill man inte skicka kraft till i onödan.
  • Länka gärna till sajter med hög auktoritet. Flera studier pekar på att extern utlänkning korrelerar med hög ranking. Exempel på sajter med högt förtroende är myndighetssajter, stora nyhetsorganisationer eller Wikipedia.
  • Länka så specifikt du kan och inte bara till en startsida.
  • Länka inte ut om länken inte skapar något mervärde för läsaren.
  • Glöm inte bort de viktiga internlänkarna. Internlänkar talar om för Google vilka sidor på sajten som är viktigast och vad sidorna handlar om. Detta område är så viktigt att det förtjänar ett helt eget inlägg.

Så skaffar du bra länkar till din sajt

Seo är som ett maraton. Du kommer alltså troligtvis inte se direkta resultat av en enskild länk, men med hårt länkarbete och lite tålamod kommer du garanterat att se resultat över tid som höjer placeringen på säljdrivande nyckelord.

Länkar är dessutom en sorts hårdvaluta som de flesta måste arbeta för att få. Det är ytterst få aktörer som får länkar helt naturligt.

Vi har redan berättat att den bästa länken är:

1) En länk med hög auktoritet
2) En länk som är relevant för sajtens innehåll

Din strategi bör gå ut på att hitta länkar som i största möjliga utsträckning kombinerar dessa två faktorer. Effektivt arbete med länkattraktion handlar om en blandning av psykologi, timing, kreativitet och research.

Det handlar om att övertyga rätt person i en organisation om att de ska länka till just din sajt. Hur gör man det då? Jo, första steget är att sätta dig in i deras perspektiv. Varför ska de länka till dig? Vad tjänar de på det och vilket värde kan de förvänta sig tillbaka? Skapar länken ett mervärde för deras läsare?

Förtjäna dina länkar med content marketing

Ett bra sätt att få länkar på är genom att producera fantastiskt innehåll och ge bort gratis. Det ger underbara möjligheter för fina in-länkar från andra. Men, om någon ska länka till just ditt content behöver det vara alldeles extraordinärt och väl genomarbetat. Bjud på något de inte hittar någon annanstans!

Exempel på några länkstrategier du kan använda:

Visuella

Skapa diagram eller bilder som du gjort själv, infografik eller häpnadsväckande statistik.

Listor

En lista av typen ”101 spartips” eller ”21 sätt att resa gratis” tenderar att få många länkar. De har också en märklig förmåga att delas flitigt i sociala medier.

Guider

En uttömmande guide som tar upp allt som finns att veta om ett givet ämne förtjänar naturligtvis en länk.

Bonustips

Leta efter tunga sajter med brutna utlänkar. Använd Ahrefs eller ”Check my links”. När du upptäckt en länk som inte fungerar, skriv ett snällt mejl och påpeka saken. Nämn sedan att du råkar ha content på din sajt som behandlar ämnet och föreslå att länken pekar dit istället.

Här är ett exempel på hur du kan göra:

”Hej,

Jag var precis inne och läste på er sajt och upptäckte att länken till sidan om fiskmåsars parningsritual inte fungerar längre.

Om ni fortfarande vill länka till en sida som utförligt beskriver fiskmåsens parning så får ni gärna länka till den här sidan på min blogg:

Tack för en matnyttig sajt!

Mvh

Britta Brittsson”

Men du, glöm inte relevansen

Ok, halleluja för länkar! Men innan du kickar igång din länkstrategi behöver du ha koll på något Google tycker är ännu viktigare och prioriterar högst av allt. Nämligen webbplatsens förmåga att presentera ett relevant svar på sökfrågan.

Hela Googles affärsidé vilar nämligen på förtroendekapitalet som byggts upp i form av nöjda användare som hittar det de söker efter. Alltså kommer du aldrig lyckas placera dig högt upp i sökresultaten om du inte uppfyller användarens syfte med sökningen, oavsett hur många fina länkar du har.

Utmanande? Javisst, men win för användarna och för den professionella webbredaktören som vet hur man sätter användaren i fokus. Innan du börjar kräma ur länkar till höger och vänster behöver du alltså förstå hur din målgrupps sökbeteende ser ut.

Hantverk i ständig förändring

Hoppas att du fått lite bättre koll på ditt länktänk och glöm inte att hålla dig uppdaterad om viktiga förändringar i Googles algoritmer. Inom SEO blir dagens kunskap snabbt gårdagens.

Kontakta oss