Emojis betydelse för kommunikationen.
- 2021-09-15
De första emojisarna skapades för japanska smartphones under slutet av 90-talet, men det skulle dröja ända till 2011 innan det via Apple blev ett globalt fenomen. Idag har emojianvändandet aldrig varit högre och pratar du inte emojiska kan du uppfattas både som tvär och lite brysk i din digitala kommunikation. Men det finns en del saker som är bra att hålla koll på när du ger dig i kast med lingot.
Emojis uppstod ur ett behov att kunna uttrycka den känsla som låg bakom ett kort digitalt meddelande. På så sätt skulle den digitala kommunikationen nyanseras och missförstånd undvikas. I alla fall om mottagaren talade samma emojiska som avsändaren. 😉 Idag använder vi emojis både i arbetet och privat och visst finns det både fördelar och nackdelar med de små färgglada figurerna.
Fem fördelar med emojis
- Tids-effektivt. Att skicka en “👍” går snabbare än att skriva ”det låter bra” och med ett ❤️ kan du skicka kärlek utan att behöva lägga en massa tid på den perfekta formuleringen. Det är både praktiskt och effektivt.
- Plats-effektivt. Alla som har försökt komponera ihop den perfekta tweeten vet hur svårt det kan vara när man tvingas hålla sitt budskap till ett begränsat antal tecken. En bild säger mer än tusen ord säger man ju och där kan en emoji göra jobbet.
- Känslobärare. Ett enkelt uttryck som “OK” lämnar inget utrymme för känslor. Men ett “OK 🙂” eller ett “OK 😒” ger dig genast en tydligare bild av vad avsändaren menar med svaret.
- Ögonfångare. Inget fångar din blick så fort som en färgglad liten figur i ämnesraden på till exempel ett mejl eller ett nyhetsutskick. Är emojianvändandet grundat i målgruppen så har studier även visat att det kan leda till en ökad öppningsfrekvens.
- Kreativa avskiljare. Emojis är en perfekt avskiljare. 👉 Skriver ni långa texter och önskar något mer kreativt än traditionella punkter för att strukturera upp texten, prova att hitta en emoji som kan symbolisera informationen under punkten.
Fem nackdelar med emojis
- Emojis är inte för alla. Tänk efter så att den lättsamma tonen som emojis för med sig fungerar med ditt varumärke. Om du till exempel jobbar på en begravningsbyrå och vill förmedla en seriös ton till dina kunder bör du kanske vara lite försiktig.
- Potentiella tekniska hinder. En annan viktig sak att tänka på är hur, och om, dina emojis visas i olika mejlklienter. I äldre versioner av Outlook ersätts till exempel dina emojis med den här symbolen ▢. Inte lika coolt alltså. På den här smarta sidan kan du kontrollera vilka plattformar dina emojis syns på.
- Emojis kan se olika ut i olika enheter. En del emojis kan framstå helt olika beroende på vilken enhet den visas på. Den emoji som troligtvis skapar allra mest förvirring är ”grinning face with smiling eyes”. Iphoneanvändare är vana vid att använda denna emoji för att ge en ängslig och obekväm känsla, men på till exempel Samsungtelefoner framstår figuren som överlycklig. Hoppsan! På den här sidan får du en överblick av hur din emoji visas i olika plattformar.
- Emojis kan uppfattas olika av mottagaren. Det är inte bara emojins varierande utseende som kan skapa förvirring, utan även de underliggande meningar som vissa emojis har fått med tiden. Många ser kanske här 🍆 en aubergine och 🍑 en persika, men för vissa har de helt andra konnotationer. Tänk efter ett extra varv så att ditt tänkta budskap går fram klart och tydligt.
- Utbudet av emojis kan upplevas som begränsande. Även om vi hela tiden får fler och fler emojis att välja bland så finns det ändå stunder där man helt enkelt inte hittar rätt. För hur vi än vrider och vänder på det så är vi bundna till det utbud av emojis som presenteras för oss.
Emojis och inkluderande kommunikation
Att många inte känner sig representerade bland de emojis som finns till buds stod klart i Emoji trend report 2021. Faktum är att endast 50% av de globala emoji användarna känner att deras identitet finns representerade i nuvarande utbud och hela 83% är överens om att emojis borde erbjuda mer inkluderande representation. Tänk därför gärna ett extra varv kring vilka emojis du använder i din företagskommunikation. Hur representerar de din målgrupp? Hur speglar de företaget eller den organisation som du arbetar för? 👮🏾🧕🏼👨👨👧👧👩👦👦👨🏾🤝👨🏻
Emojis är det snabbaste växande språket i världen. Ändå finns det dem som menar att emojiska kommer att konkurreras ut och försvinna just på grund av dess begränsningar. Kanske kommer framtidens digitala kommunikation använda sig mer av rörliga bilder eller talbaserade gränssnitt. Vad tror du?
Fantastiska fakta om emojis:
- Den mest använda emojin är den så kallade gråt-skratt-emojin 😂. Under 2015 mådde den nog som bäst, då den av Oxford Word blev “årets ord”.
- Under 2022 kommer vi få ta del av nya emojis som exempelvis en gravid man.
- Kolla in ingenjören Matthew Rotheburgs emojitracker för att i realtid se statistik över användna emojis på twitter.
- Pizzaföretaget Dominos såg chansen att göra pizza-beställningen ännu smidigare för sina kunder. Sedan 2017 behöver du nämligen bara skicka en pizza-emoji för att kunna beställa en rykande, het pizza. 🍕