Tio tips för ökad räckvidd på LinkedIn

Affärsnätverket Linkedin har bubblat som en het kittel sedan pandemin slog till. Under 2020 ökade antalet medlemmar från 675 miljoner till 722 miljoner. I takt med det ökade medlemsantalet har även antalet sessioner gått upp och trixen för att slå igenom och sticka ut blir allt viktigare. Så vad ska man tänka på? Här får du våra tio bästa och enklaste tips för ökad räckvidd på LinkedIn.

Som contentnördar är det spännande att följa Linkedins frammarsch och hitta nycklarna bakom de faktorer som ger effekt. Relevant innehåll talar vi alltid om, men på Linkedin är det långt ifrån enda vägen till att lyckas. Här handlar det om samspel mellan att bygga nätverk, som person och som företag, vara relevant, testa nya funktioner tidigt och göra precis så som algoritmerna vill och gillar. Vi bad våra kollegor Emma Lindén, sälj- och marknadschef, och Jakob Fleberg, sociala medier-strateg, dela med sig av sina bästa tips för kanalen.

Våra tio bästa och enklaste tips för ökad räckvidd på LinkedIn:

  1. Använd rörligt format. 2021 är det rörliga formatet fortsatt betydelsefullt och effektivt i sociala medier. Filmer på 10–15 sekunder fick ett stort genomslag med Tik-tok, och allt fler sociala kanaler har anammat möjligheten att jobba med rörligt, så som Linkedin genom Stories och Instagram genom Reels. Videoinlägg på LinkedIn fångar dessutom upp fler digitala fotspår än inlägg med enbart text och bild. Du kan se vilka företag beskådarna jobbar för, vilken yrkestitel de har samt var de befinner sig geografiskt. Du kan också mäta antalet kvalitativa visningar, alltså visningar som intygar att beskådaren stannade upp och inte bara scrollade förbi.
  2. Använd bild och text som väcker känslor. Många lyfter irritation över hur affärsnätverket Linkedin blandats upp av mer privata poster. Tycka vad man vill om poster som faller utanför Linkedins primära syfte – det är de poster där vi bjuder på oss själva och lyfter mjukare värden som väcker störst engagemang och interaktion i kanalen.
  3. Våga använda emojis. Emojis hjälper att visualisera budskapet i dina inlägg och gör det lättare för beskådaren att ta till sig innehållet. I sponsrade inlägg är det dock viktigt att inte använda för många emojis, då kan inlägget bli nekat på grund av ”excessive use of emojis”. Använd emojis flitigt i organiska inlägg men sparsamt i annonser.
  4. Länka gärna vidare till artiklar, men inte för ofta. En viktig regel för att premieras av Linkedin är att inte länka alla sina organiska poster till andra platser. LinkedIn belönar dig när du gör inlägg som får användarna att stanna kvar på plattformen. Med det sagt – länka med förnuft och när det verkligen behövs. Det går många gånger ypperligt att lyfta in tipsen direkt i posten och lägga en länk till artikeln i kommentarerna för dem som vill fördjupa sig och läsa mer.
  5. Nyttja antal tecken. Om du har möjlighet att sno någons uppmärksamhet, dra full nytta av den. Under våren 2021 ökade LinkedIn max antal tecken per post från 1300 till 3000. Använd dem väl när det finns något viktigt att berätta.
  6. Använd alltid 3 taggar till din post. På så sätt hjälper du din post att bli synlig i relevanta sökningar. Var noga med att välja taggar som är relevanta för ditt innehåll och som har följare. Användarna på LinkedIn följer nämligen inte bara personer – de följer även hashtags.
  7. Tagga relevanta personer i varje post. På så sätt drar du nytta av personernas nätverk och når inte bara ut till dina följare utan även till deras kontakter. Engagemang och interaktion är a och o bakom en lyckad närvaro.
  8. Gilla, kommentera och dela andras innehåll. Win-win. Gillar du andras inlägg kommer de med tiden att få upp ögonen för dina inlägg, och vips så har vi satt något bra i snurr. Aktivitet belönas på LinkedIn. Desto mer aktiv du är, desto mer synlighet får du.
  9. Använd stories och andra nya funktioner. LinkedIn har historiskt sett premierat early adopters av nya funktioner. Att vara bland de första ut ger dig också en möjlighet att testa och bocka av alla mindre bra förslag i en tid där konkurrenterna inte kommit igång än. Det ger dig ett försprång vi tror är värdefullt i en allt mer hård konkurrens.
  10. Organisk räckvidd kan ta dig långt. Men sällan hela vägen. Bygg din närvaro på organisk och köpt spridning i samklang för att ständigt jobba med ett växande nätverk och större spridning av ditt innehåll. Missa inte möjligheten att boosta enskilda poster, eller för den delen att koppla på retargeting. För dig med många anställda och stor följarskara finns möjligheter att jobba med länkar direkt i Stories. Vårt tips är att jobba aktivt med den möjligheten.

Lycka till med postandet!