Kunskapsbank

Bli effektivare på jobbet
– enkla tekniker för bättre fokus och minne

Ständigt avbruten, ständigt uppkopplad, ständigt nåbar och i och med det också ständigt ofokuserad. Känner du igen dig? Här kommer några tips på hur du kan ta tillbaka kontrollen över arbetsdagen.

Hejdå multitasking

Mattias Ribbing är expert när det kommer till vårt minne och proffs på hur vi får bättre fokus. Under ett eftermiddagsseminarium delade han med sig av sina kunskaper till oss. Han inledde föreläsningen med att beskriva att hjärnan fungerar som en tratt som endast kan ha full fokus på en grej i taget och att multitasking är en myt som vi borde sluta upp med genast.

Ta hjälp av en tomat

Det första knepet kallas för Pomodoro. Det betyder tomat på italienska men är också ett hjälpmedel för att jobba tidsbegränsat. Det innebär att du jobbar med full fokus i 25 minuter och vilar i 5 minuter, upprepa några gånger och ta sedan en längre paus. Syftet är att bara jobba med en sak koncentrerat under en viss tid vilket hjälper hjärnan att slappna av.

Många av oss på Curious Mind använder Pomodoro-metoden flitigt, och de flesta tycker det fungerar riktigt bra. Det finns många timer-appar att välja bland, men vi har testat och kan tipsa om dessa: BeFocused för Iphone och Mac eller Tomato Timer om du hellre använder en webbtjänst.

Post its för fokus

Kanske är du den där personen som har förberett din att-göra-lista redan innan dagens slut så du vet precis vad du ska göra dagen därpå. Bra, du är på rätt väg, men det kan bli liiite bättre.

För att få ännu bättre koncentration och fokus ska du bryta ner din att-göra-lista till en uppgift i taget och välja ut den som är viktigast just nu. Skriv ner den på en post it och sätt upp någonstans där du ser den. För om du sedan skulle råka sväva iväg, som vi har en tendens att göra, påminner lappen hjärnan klart och tydligt och vägleder den till var ditt fokus ska vara. När du är klar med lappen skriver du en ny, sen en ny, ja, du fattar grejen…

Tipslistan för bättre minne

Eftersom Mattias även är minnesproffs bjöd han på några riktiga experttips på hur vi kan optimera hjärnan för att komma ihåg saker bättre.

  • Ta grepp på helheten innan detaljerna och undvik teflonhjärnan. Det nya du lär dig måste kopplas till något som du redan kan eller vet. Annars rinner det lätt av.
  • Tänk i bilder! Genom att visualisera hjälper vi hjärnan att komma ihåg lite mer komplexa saker eftersom vi binder ihop bilder till en upplevelse. Och upplevelser har vi en tendens att komma ihåg bättre.
  • Nyttja din omgivning! Dela upp det där krångliga dokumentet och läs första delen i köket, nästa i konferensrummet och sista vilorummet. Detta för att binda det du läst till en händelse eller upplevelse.
  • Fly inte från tristessen – bra idéer har en tendens att dyka upp när vi inte gör saker, så var inte rädd för att ha riktigt tråkigt ibland.
  • Facebook-flödet är inget sätt att vila… Gå hellre ett varv i kontorslandskapet, titta ut genom fönstret, prata med en kollega. Men försök gå bort från skärmen.

Vill du lära dig ännu mer om fokus och minne kan du börja med en titt på Mattias Ribbings hemsida.