Jobba ansvarsfullt med AI.


Ämne
  • Teknik och trender
Datum
  • 2020-05-29

Drömmer du också om en robot som kan skriva fängslande innehåll och publicera det på egen hand i olika kanaler i exakt rätt tid? Vi har kikat närmare på vad som kan vara bra att tänka på innan du sätter igång att arbeta med AI som en del av contentarbetet.

Vad är AI egentligen bra för?

Artificiell intelligens går ut på att tekniska verktyg ska klara av sådant som vi människor gör. Det handlar främst om att lösa specifika problem som på ett kostnadseffektivt sätt kan utföras automatiskt, snabbare, med högre relevans och med bättre tajming.

Redan idag används texter som är skrivna på artificiellt vis, till exempel chatbotar och produkt- och annonstexter. Även journalistiska texter som idrottsreferat och börsrapportering kan skrivas med hjälp av AI. Roboten använder då data i kombination med mänskligt språk, resultatet blir ibland så träffsäkert att det omöjligt går att veta om det är en människa eller maskin som står bakom.

Skapa bra innehåll med AI

Artificiella verktyg behöver bra underlag för att fungera som tänkt. Men hur tränar man en chatbot i tonalitet? Vad får den och vad får den inte säga? Det är frågor som behöver redas ut innan dessa typer av tjänster sjösätts.

För att hitta en tonalitet och ett konsekvent språk för en robot är det bra att gå igenom vilka ord som används i kommunikationen. Det finns smarta verktyg som läser igenom sajter och plockar ut ord som är relevanta för verksamheten. Fundera sedan över hur ni vill uppfattas av era kunder. Ibland skriver ni på olika sätt i olika sammanhang, det behöver en robot också lära sig innan den sätter igång.

Hur tas kommunikationen emot?

Runt omkring oss flödar information baserad på vår personliga data. Det bidrar till relevans men gör också att vi lätt hamnar i en filterbubbla och placeras i kategoriska fack vilket kan upplevas som obehagligt för många. Det behöver vi ha respekt för och värna om kundernas integritet samtidigt som vi använder data till att skapa relevant innehåll baserat på vilka de är och vad de är intresserade av.

Träffsäkerheten beror på vad man stoppar in i maskineriet. Här blir vårt uppdrag som kommunikatörer att skapa tydliga riktlinjer och förhållningssätt för att vi med AI:ns hjälp ska kunna kommunicera och låta som vi vill. En viss mänsklig handpåläggning och eftertanke behövs oftast för att slutresultatet ska bli riktigt bra.

Vem tar ansvar när AI gör jobbet?

Företag som väljer att ta hjälp av intelligenta verktyg behöver behärska den bakomliggande kraften och har ett stort ansvar över att bygga in sunda värderingar i framtidens teknik. Artificiell intelligens är som allra bäst när vi har satt upp kloka ramar och låter verktyget lära av användarna.

Det finns en risk att vi med hjälp av maskininlärning återspeglar våra befintliga men oönskade värderingar. Experiment har till exempel visat att en kvinnlig bot som fått utstå trakasserier på Twitter själv började trakassera och förfölja andra kvinnor på plattformen. Vi behöver alltså tänka ett par extra varv kring vad vi skapar och vilka konsekvenser det kan få i ett större perspektiv.

Några tips på vägen

Så kan AI bidra till din content marketing:

  • Vassare innehåll som dina kunder vill läsa, anpassat efter deras behov och intressen.
  • Smarta verktyg för analys, trendspaning och research. Utmärkta områden för AI som kan processa enorma mängder data på väldigt kort tid.
  • Snabbare och mer träffsäker kommunikation, ibland till och med innan besökaren ens visste vad den letade efter.
  • Ökad konverteringsgrad eftersom innehållet är mer relevant och tilltalande för dina kunder.
  • Ekonomiska besparingar genom ett automatiserat arbetssätt.

Var medveten om riskerna, här är några saker att tänka på:

  • Du är ansvarig, läs noga igenom vad som genereras. Överensstämmer det med ditt företags värderingar, tonalitet och övriga språkbruk?
  • Tänk igenom hela kundresan. Vilka kontakter har ni med era kunder? När passar det att använda en bot och när behövs manuell handpåläggning och personligt bemötande?
  • Tänk på hur kunden upplever kommunikationen. Kan det bli obehagligt när marknadsföringen blir för träffsäker?
    Innehållet som kommer ut blir aldrig bättre än den data vi stoppar in.
  • Ta gärna del av de verktyg som finns på marknaden för att höja din relevans och träffsäkerhet men kom ihåg att göra det på ett ansvarsfullt sätt.

När du tror att du har tänkt hela vägen är det klokt att fråga andra, och ta det hela ett varv till. Lycka till!

Kontakta oss