Vill du lära dig skapa innehåll på sociala medier som både engagerar och håller sig inom lagens ramar? Endagskursen ”Rätt i sociala kanaler” är den första i sitt slag och har tagits fram av Lisa Bydler på contentbyrån Curious Mind i samarbete med Sandra Hanson på advokatfirman MarLaw.

Vad är det egentligen som gäller när man utlyser en tävling på Facebook? Är det fritt fram att publicera bilder på Instagram från ett event eller mässa?

Företagens kommunikation flyttar mer och mer ifrån den egna webbplatsen till de kanaler där kunderna spenderar mest tid. Det handlar primärt om Facebook men också om kanaler som Instagram, Twitter och Linkedin.

Gemensamt för dem alla är att mängden bildmaterial som måste produceras och publiceras har ökat dramatiskt.

Webbredaktörens uppdrag har breddats och arbetsbelastningen ökat. Att ha en god grundkunskap i vad man får göra och hur man får använda till exempel intervju- eller bildmaterial underlättar i vardagen och gör att tröskeln för att få ut poster blir lite lägre.

Så gick i alla fall tankarna hos Lisa Bydler, med över 20 års erfarenhet inom digitala kanaler, bland annat som webbredaktör. För att möta behovet och svara på alla de här frågorna bestämde hon sig för att ta fram en kurs med hjälp av juristen Sandra Hanson från advokatfirman MarLaw.

Målgruppen är kommunikatörer och webbredaktörer som publicerar bilder och texter för företagets räkning på Facebook, Instagram eller andra sociala plattformar där bilder spelar en central roll.


Justitia vakar numera över Facebook

Tre frågor till kursansvariga Lisa Bydler

Varför behövs en kurs i lagar och regler på sociala kanaler?

För att det är något många av oss jobbar med och måste förhålla oss till dagligen. Vi arbetar ofta under press och ska slippa känna oss osäkra när vi publicerar text och bilder.

Det är till stor del en trygghetsfråga, att slippa ängsligheten och minska risken att råka gå för långt. Är jag trygg i vad jag publicerar, då vågar jag också sticka ut och bli engagerande för målgruppen.

Sedan tror jag att det blir en möjlighet att ifrågasätta det man gör på de sociala plattformarna. Här ges tillfälle att reflektera, något man inte alltid hinner när man är uppfylld av deadlines och publiceringsmål.

Vad får jag mer för nytta efter att jag gått kursen?

Vi kommer att ge konkreta tips för hur man kan planera sitt arbete så att man mäktar med. Många sitter ju ensamma och försöker hinna med allt.

Dessutom kommer man få en goodiebag med planeringschema på en enkel nivå, avtal, och några grundregler för vad man ska tänka på när man till exempel lägger upp bilder eller publicerar intervjuer.

Är frågor om bilder något du ofta stöter på i din vardag?

Ja. Ganska ofta så händer det att man har ett kundevent eller mässa och fotar därifrån. Det blir en perfekt bild som får illustrera Facebook-posten men problemet är att på bilden finns massor av människor som går att identifiera. Då måste man veta vad som gäller och hur man kan lösa situationen.

En följdfråga på det. Vad gör jag då?

Du kan beskära bilden, göra ansiktet suddigt, men grundregeln är att människan inte får vara möjlig att identifiera genom ansikte eller andra speciella kännetecken om du inte inhämtat medgivande för publicering. Detta är något som inte minst bildredaktörer måste ha koll på idag.

 

lagar och regler på facebook
Lagens långa arm når de sociala kanalerna

Begränsat antal platser

Nästa kurstillfälle är den 26 oktober 2017. Kursen pågår en heldag i centrala Stockholm och kostar 4 500 kr inklusive fika och lunch.

Lisa och Sandra utgår från konkreta exempel som handlar om hur man ska tänka kring bilder, intervjuer, tävlingar, upphovsrätt samt tips på hur du skapar engagerande innehåll för din publik.

Här kan du läsa mer samt anmäla dig. Tipsa gärna en kollega som du tror skulle ha nytta av kursen och tänk på att antalet platser dessvärre är väldigt begränsat. Inga förkunskaper krävs.

Och var lugn, skulle olyckan ändå vara framme genom ett olyckligt övertramp så behandlar kursen även krishantering.

Curious Mind håller också en praktisk skrivkurs för dig som redan jobbar med kommunikation och vill ta ditt skrivande till nästa nivå.