Vi har googlat i tiotals år, en del har hittat fördelarna med röstsök och nu kommer visual search. Men vad är det egentligen? Vad ska man använda det till – och hur optimerar jag som webbredaktör för det?

Tänk dig att du sitter på en restaurang och ser en vacker designerlampa. Du känner inte till vare sig varumärke eller formgivare men skriver in några sökord som beskriver lampan på Google och bläddrar igenom bilderna som dyker upp på skärmen. Du letar och letar, söker i webbshoppar och åker kanske runt till olika butiker innan du till slut hittar rätt lampa, om du har tur. Tänk så mycket smartare om du i stället kan rikta mobilkameran mot ett föremål och direkt få länkar till de butiker som säljer den. Kanske kan du också ta reda på mer om den snygga tapeten du såg på lägenhetsvisningen, blomman du plockade på promenaden eller den antika byrån du sprang förbi på en loppis.

Lösningen stavas visuellt sök, eller visual search på engelska, och spås bli allt viktigare för sajter där bilderna är bärande. Som till exempel i e-handeln, där just produktbilderna är så viktiga av flera anledningar. Inte bara för att locka till köp när kunden väl är inne i nätbutiken, utan även för att besökarna ska hitta till sidan. Sökjätten Google har lanserat Google Lens som är en teknik för visuellt sök, men flera aktörer har utvecklat egna appar som söker igenom det egna sortimentet efter produkter som liknar bilden du visar upp för kameran. Ett exempel är Amazons app StyleSnap, men också svenska H&M har en funktion för visual search i sin app.

Hur optimerar vi för visuellt sök?

Vi tog ett snack med Gustav Palm från vår systerbyrå SearchIntent som specialiserat sig på SEO. Han lyfter särskilt fram kläder, skor, möbler och andra produkter för hemmet som några branscher där visuell sökning kan vara användbart. Men hur påverkar den nya tekniken webbredaktörens arbete?

– Det enkla svaret är att arbetet med att optimera bilder blir avsevärt viktigare än tidigare. Tidigare har bildoptimering behandlats lite styvmoderligt. Nu behöver man lägga mer fokus på det, säger Gustav.

När du optimerar sajten för visuellt sök, kommer du samtidigt att optimera för bildsök. Bildsök är alltså när du skriver in en sökfras och sedan får sökresultatet presenterat som bilder, till skillnad från visuellt sök, när du i stället för att skriva in dina sökord använder kameran.

Så optimerar du webbplatsen för visuellt sök – våra 5 bästa tips

  • Ha bilder ur flera vinklar. Se till att ha riktigt bra bilder på dina produkter, eller vad det nu är för något som du tror att besökarna vill hitta. Extra bra är att ha bilder ur flera vinklar.
  • Ge bilderna beskrivande filnamn och bra alt-texter. Ett bra filnamn är något som beskriver bilden, img156.jpg är exempelvis inget vidare. Alt-texten hjälper både sökmotorer och människor som av någon anledning inte kan se bilder att förstå vad bilden visar. Att skriva en bra alt-text är alltså viktigt på många sätt, inte minst för tillgängligheten.
  • Använd rätt storlek och filtyp på bilderna. Sökmotorer premierar webbplatser som går snabbt att ladda. Se till att ha små filstorlekar och rätt filtyp, jpg eller png.
  • Använd strukturerad data för bilder. Google har tagit fram guidelines för hur man gör, följ dem! Då kan man även få bilden att synas i en så kallad snippet, det vill säga ett utdrag på Googles sökresultatsida som gör att ditt varumärke och ditt innehåll syns extra bra.
  • Gör en image site map. Då blir det lättare för sökmotorer att identifiera bilderna på sajten.

För vem är visuellt sök?

Visuellt sök är en teknik som uteslutande används på mobila enheter, eftersom hela grejen är att man använder kameran för att söka, precis som när man använder qr-koder. Än så länge är tekniken lite trubbig, menar Gustav Palm – men allt eftersom kamerorna blir bättre och maskininlärningen går framåt, så gör även tekniken för visuellt sök det.

– Vi vet fortfarande inte hur stort visuellt sök kommer bli och vart det är på väg. Det är fortfarande mycket gissningar, men jag tror på potentialen i tekniken just för att det verkligen kan underlätta köpprocessen. Visuellt sök tillför ett direkt värde för kunden, säger Gustav.

Gustav drar paralleller till röstsök, som snarare har ett informationsvärde mer än ett kommersiellt värde. Du frågar röstassistenten om vädret eller om när nästa buss går.

– Röstsök har inte blivit någon hit. Det finns ingen kommersiell kraft i det. Det är ingen som frågar var jag kan köpa de här rosa skorna. Visuellt sök däremot, då får du upp skorna och kan köpa dem direkt. Du har tagit bort en friktion i köpprocessen. Den friktionen består i att leta efter den här produkten du sett, det tänker många är för jobbigt och då avstår man. All typ av teknik som tar bort friktioner i en kundresa blir väldigt populära, säger Gustav.