Står ni i startgroparna inför en marketing automation-satsning? Här får du våra bästa tips kring saker som kan vara bra att tänka på inför uppstarten – från mätning till val av system.

Låt oss först och främst prata om innehållet. För även om flöden skapas är innehåll en färskvara. På samma sätt som processerna behöver optimeras löpande så behövs en plan för ditt löpande innehållsarbete. Se till att ni har en tydlighet kring vilken typ av innehåll som ska användas, hur ofta innehållet ska uppdateras och ses över, och inte minst vilka i organisationen som ska ansvara för innehållet.

Kom igång med marketing automation i 8 steg:

  • Formulera ett tydligt syfte och mål
    Vad vill ni uppnå med era flöden? Här är det viktigt att vara så konkret som möjligt. Om ett mål är att värma kalla leads till att bli köpredo så bör ni även definiera när en mottagare anses vara färdig i processen. Ska hen ha gjort något särskilt, registrerat sig någonstans, besökt sajten ett visst antal gånger eller genomfört ett köp?
  • Börja enkelt och lär av resultaten
    Det är lättare att samla in lärdomar och bygga vidare på en mycket enkel uppsättning än att tänka ut och skapa något avancerat som sedan kan behöva byggas om från grunden när ni fått nya insikter.
  • Skapa riktigt bra innehåll och underhåll det
    Automatisering betyder inte att något riggas som sedan magiskt sköter sig själv. För att bibehålla kvaliteten och värna kundens upplevelse behöver ni jobba löpande med innehållet.
  • Följ, mät, optimera, justera – repeat
    En bra marketing automation-process blir aldrig klar. Det finns alltid förbättringar att göra. Se till att rätt personer har tid och mandat att löpande jobba med processen och innehållet.
  • Håll ett öga på mottagare som försvinner
    Genom mätning och uppföljning kan ni se var mottagarna trillar ur flödet. Ge dessa möjlighet till en fortsättning även om de inte agerat i första kontakten. Olika användare lockas av olika typer av kommunikation, så ge inte upp förrän personen i andra änden fått en ärlig chans att nappa på er kontakt.
  • Definiera vad som inte kan och bör automatiseras
    Detta är minst lika viktigt. Se till att det finns resurser som kan fånga upp kunder som behöver en personlig kontakt, till exempel säljare som kontaktar uppvärmda leads eller kundservice som tar hand om kunder som på olika sätt faller ur processen.
  • Välj rätt system
    Det finns en uppsjö system att välja mellan, alla med sina olika styrkor och svagheter. Vi har testat några av dem.
    Längre ner i artikeln kan ni läsa mer om systemval.
  • Ge inte upp!
    Det kan ta lite tid och kraft att komma igång men det finns mycket att vinna. Ett effektivt marketing automation-arbete frigör värdefulla timmar som istället kan läggas på att skapa nytt kvalitetsinnehåll,
    optimera flöden, jobba med rätt innehåll till rätt målgrupper och mycket annat.

Hitta rätt bland system och verktyg

Så över till systemen som ska styra alla flöden. Tänk på att utgå från era behov och välj ett system som kan möta de utmaningar ni har nu, men som ni också kan växa med.

Ett tips är att börja med att undersöka de system ni redan jobbar i och ta reda på om något av dem kan användas för det här syftet. Många större plattformar har tilläggsfunktionaliteter inom olika områden. Kanske kan ni bygga vidare i ert befintliga CRM och på så vis slippa ett led av integrationer mellan systemen.

Några saker att fundera över när ni utvärderar olika system:

  • Vilken kunddata är viktigast för er att kunna jobba med?
  • Vilka kanaler är viktigast?
  • Hur mycket stöd kommer att behövas från systemleverantören?
  • Vilka system måste den nya plattformen kunna prata med, alltså vilka integrationer kommer ni att behöva göra?
  • Hur användarvänligt är gränssnittet för de som ska arbeta i det?
  • Behöver marketing automation-systemet ha egna avancerade analysfunktioner? 

Några vanliga system vi provat på

Vi har testat en rad olika verktyg för marketing automation, både hos kunder och i egna processer. Här delar vi med oss av några för- och nackdelar i de system vi har erfarenhet av.

Hubspot

Hubspot är en av de största och mest populära plattformarna inom marketing automation. Den är relativt heltäckande med CMS för webben, plattform för sociala medie-närvaro och CRM-plattform som är fullt integrerade med marketing automation-delen. Bra om man vill ha alla delar hos HubSpot, men lite krångligt att integrera mot andra system. Användarvänligt gränssnitt. Rapporterings- och analysdelen är lite begränsad.

Apsis

Apsis är stora i Sverige, framförallt inom epostmarknadsföring. Enkelt och lättjobbat gränssnitt för både flöden och innehåll. Support på svenska. Ett tungt fokus på e-postkanalen, vilket kan vara en begränsning. Apsis har ett antal färdiga integrationer mot andra system, tänk på att kolla upp om det fungerar mot de system ni jobbar i innan ni sätter igång.

Upsales

I grunden är Upsales en CRM-plattform som även erbjuder marketing automation och delar av business intellgence. Relativt lätt att komma igång med och integrera mot den egna kunddatabasen. Användarvänligt gränssnitt, både för att skapa flöden och kommunikation. Det finns stöd för bland annat e-post, formulär, landningssidor och digital annonsering. UpSales har färdiga integrationer mot flera affärs- och faktureringssystem. Riktar sig i första hand till B2B-segmentet.

Adobe Campaign

Adobe campaign är en del av Adobe Marketing Cloud som också innehåller plattform för innehållshantering, personalisering och mätning av engagemang. Mycket kraftfullt och flexibelt system med möjlighet att bygga personalisering och processer på avancerad nivå. Tyngdpunkt på e-post men har även andra kanaler, inklusive offline-bearbetning. För att bygga avancerade flöden i Adobe Campaign krävs mer teknisk kompetens än i de enklare systemen, men man får också mycket högre grad av flexibilitet.

Eloqua

Eloqua är en del av Oracle Marketing Cloud, som bland annat innehåller analysdel, data management-plattform och social media-plattform. Kraftfullt verktyg med stor flexibilitet kring segmentering och processer. Gränssnittet har ansetts som svårt men har på senare år blivit mer användarvänligt. För att bygga avancerade flöden, script och logik kan man behöva en partner som är specialiserad på systemet. Längre startsträcka än för andra, enklare system. Passar bättre för större organisationer som kan avsätta tid och rätt resurser.

Symplify

Svensk plattform med kunder i hela världen. Symplify erbjuder flera olika kanaler, bland annat e-post, sms och sociala kanaler där man jobbar i samma content editor för allihop. Det är lättjobbat med pedagogiska ”upplägg” för automatiserade processer och riktade e-postutskick. Möjligt att bygga dynamiska landningssidor och skapa enkäter. Behöver integreras med CRM, analysplattform mm, de delarna finns inte i systemet.

Alla verktyg har sina egna styrkor och svagheter. Vilken plattform som passar bäst för just er handlar i slutändan om era specifika behov och förutsättningar. Därför är det i princip alltid värt att lägga tid och energi på att göra ett ordentligt researcharbete innan ni väljer system.

Vill du veta mer?

Läs mer om hur viktigt innehållsarbetet är i automatiserad kommunikation

Marketing automation kan verkligen skapa affärsnytta när det används smart, men inte sällan är det svårt att hitta tid att börja grotta i det. Hör av er till Curious Mind om ni vill ha hjälp att komma igång.