Har du hyfsad kläm på Google Analytics? Då har du säkert hört talas om Google Tag Manager – fast kanske inte riktigt förstått hur du ska använda det. För att få ut det mesta av verktyget behöver du ett kryddmått teknisk kunskap och en portion tålamod, men resultatet gör det väl värt besväret. Här förklarar vi hur du kommer igång med verktyget och vad det egentligen bra för. Häng med!

När du vill ta reda på hur besökare beter sig på din hemsida är Google Analytics ovärderligt, men du har säkert hamnat i situationer där du skulle vilja veta sånt som det traditionella analysverktyget inte kan hjälpa dig med, exempelvis:

  • Hur många har sett er nya logotyp i sidfoten?
  • Hur länge tittar folk på den där filmen på startsidan?
  • Hur djupt scrollar besökarna på er senaste artikel?

Vissa saker hittar du helt enkelt inte i Google Analytics hur mycket du än letar bland alla rapporter. Därför finns Google Tag Manager (GTM), ett komplement till Google Analytics som låter dig mäta nästan vad du vill.

Få full koll på hur besökaren beter sig

Det finurliga med Google Tag Manager är att verktyget kan uppfatta all möjlig information om hur besökaren scrollar, klickar och vad som syns på deras skärm. Allt som sker på hemsidan kan GTM snappa upp och skicka vidare till Google Analytics. För en analytiker är det faktiskt inget mindre än en superkraft.

Har du en blogg kan du plötsligt ta reda på scrolldjup och lästid för olika artiklar, och driver du en webbshop kan du börja spåra klick på storleksväljare och produktbilder. För att ta ett par enkla exempel.

Tack vare Google Tag Manager är helt enkelt svaret på frågan: “kan vi mäta det här?” nästan alltid: “Ja! “.

Så kommer du igång med Google Tag Manager

Att komma igång med Google Tag Manager är enkelt. Allt du behöver göra är att gå in på https://tagmanager.google.com, registrera dig och följa instruktionerna.

När du har skapat ditt GTM-konto kommer du att få en egen container, en kodsnutt som kopplar ihop Google Tag Manager med din webbplats. Klistra in koden på din hemsida själv eller be din utvecklare att hjälpa dig.

Med containern på plats kan du börja publicera taggar på egen hand. I 99 procent av fallen kommer du vilja börja med att klistra in din spårningskod för google analytics. Att lägga till den här sortens taggar är lätt – du behöver i princip bara kopiera in en färdig kodsnutt från tjänsten i fråga, så är det klart.

Har ditt företag redan ett GTM-konto? I så fall bör du hejda dig en aning innan du hoppar in och börjar leka runt. En av nackdelarna med Tag Manager är nämligen att det går att sabba befintliga spårningar om man är lite oförsiktig. Försök istället ordna med en testmiljö där du kan pröva dig fram i lugn och ro.

Avancerade mätningar ställer högre krav

För att göra mer avancerade mätningar, till exempel ta reda på hur besökare interagerar med ett formulär eller beter sig i ett köpflöde, måste du dyka ner lite djupare i verktyget. Du kommer att behöva leta upp saker i den bakomliggande koden på din hemsida, arbeta med variabler och sätta upp regler för hur data ska skickas till Google Analytics.

Om du har lite kodvana och koll på Analytics så är det inte särskilt krångligt, men det kan vara bra att veta att viss teknisk kunskap kan underlätta innan du sätter igång.

Så skapar du skräddarsydda spårningar

När du skapar skräddarsydda spårningar i GTM är det främst två saker du använder dig av för att få saker att hända: taggar och triggers.

Taggar består av kod som du vill ska köras vid vissa tillfällen. Ett vanligt exempel är att skicka information till Google Analytics om att något inträffat på sidan, – till exempel att en viss sak har visats på skärmen eller att besökaren klickat på en särskild yta.

Triggers är regler för när en tagg ska avfyras. En trigger kan utgå från något besökaren gör, exempelvis scrollar eller klickar – eller att något annat inträffar, till exempel att en viss tid har gått sedan sidan laddades in.

Exempel:

Du vill se hur många som klickat på en “visa mer”- länk på er startsida. Men eftersom länken öppnar en popup istället för en ny sida syns det inte hur många som klickat på den i Google Analytics .

Du går då in i GTM och skapar en ny tagg, vars uppgift blir att skicka information till Google Analytics om att någon klickat på “visa mer”-länken.

Sedan skapar du en ny trigger, som enbart ska avfyras vid klick på länken i fråga.

Därefter kopplar du ihop taggen med triggern – kör taggen när triggern har avfyrats – och voilá! Hädanefter kommer du att kunna se hur många som klickar på den tidigare ospårbara popup-länken, i Google Analytics.

Många gånger är det lite mer komplicerat än så, men principen förblir densamma: Taggar och triggers i ljuv harmoni.

Lär dig mer om Google Tag Manager

Om du vill komma igång med GTM är det en bra idé att börja med onlinekursen Fundamentals of Google Tag Manager. När du experimenterat vidare på egen hand ett tag kan du fortsätta att fördjupa dig med hjälp av dessa ovärderliga tips från analysgurun Simo Ahava.

Ett minst lika vettigt alternativ är att be din analytiker eller webbyrå om hjälp – man behöver faktiskt inte göra allt själv.

Även om du inte har tid eller lust att fortsätta fördjupa dig i taggar, triggers och variabler hoppas vi att därför att du ändå haft nytta av den här artikeln, genom att förstå vilket smörgåsbord av möjligheter som Google Tag Manager bjuder på.

Fundera på: Vad skulle du vilja spåra på er hemsida som ni inte mäter idag? Om inget var omöjligt?

Allt kan mätas, men mät inte allt

Även om allt kan mätas så ska du inte mäta allt. Potentialen i Google Tag Manager gör det farligt lätt att gå överstyr med spårningen, med följden att du snart drunknar i mindre användbara siffror. Därför blir det viktigare än någonsin att du har genomtänkta KPI:er och en tydlig mätplan på plats innan du sätter igång.

Men låt nu inte denna brasklapp avskräcka dig från att bli kompis med GTM. Trots att du behöver investera en del eftertanke, tid och tålamod så är det väl värt besväret för att bemästra kraften i att kunna mäta (nästan) vad som helst.

Kom bara ihåg: “With great power comes great responsibility”.