Nio digitala trender för 2021

Liveshopping, nostalgi, digitala kulturupplevelser och självledarskap. Vi lyfter 9 nyheter och gamla godingar som vi tror blir av vikt för ditt arbete med digital kommunikation under 2021.

Trendspaning 1: Marknadsför med nostalgi

Nostalgi som marknadsföringsmetod tar mark inom det politiska, kommersiella och offentliga. Det här tror vi kommer att växa sig än större under 2021. Nostalgi som marknadsföringsmetod kan användas för att marknadsföra budskap, sälja och inte minst ena oss i kampen mot covid-19.

Varför blir nostalgimarknadsföring stort under 2021?

  • Nostalgi enar människor i svåra tider, som när världen drabbas av en svår pandemi.
  • Vi längtar efter bekanta saker när vi lever i en föränderlig tid.
  • Innehåll som vi identifierar oss med är innehåll som når fram.

Trendspaning 2: Inspirera era kunder med live­shopping

Liveshopping, alltså direktsändningar med en integrerad köpfunktion, tar ny mark. Genom att skapa en virtuell butiksupplevelse kan butiker och företag ge inspiration, tips och råd på ett personligt sätt i en tid när vi inte kan träffas i fysiska butiker på samma sätt som vanligt. Det som skiljer liveshopping från en vanlig livesändning är att produkterna inte bara visas upp, köpfunktionen är integrerad i själva videon. En chattfunktion möjliggör direktkommunikation mellan era kunder och er.

Därför ska ni satsa på liveshopping 2021:

  • Liveshopping låter kunderna uppleva varumärket i stället för att bara exponeras för produkter.
  • Genom att integrera video och köpfunktion skapar ni en enkel och rolig shoppingupplevelse som ökar konverteringen.
  • I en tid när vi inte kan träffas som vanligt är liveshopping ett sätt att ändå kunna inspirera och kommunicera mer direkt med era kunder. Passa på att lyfta fram butikspersonal, författare och andra profiler som era kunder har en relation till.

Trendspaning 3: Smartare e-handel

Under pandemin har vi sett att nya grupper börjat handla på nätet. Och inte minst livsmedel är en bransch som exploderat under pandemin, under april i år ökade e-handeln med 101 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.

Några saker att hålla koll på 2021:

  • Tillgängliga leveranser. Många kunder jämför leveranstider mellan olika aktörer vilket är en viktig konkurrensfaktor. Click & collect, att hämta i eller utanför butiken, är ett leveranssätt som uppskattas av många och såklart hemleveranser.
  • Ett måste att finnas online. Den fysiska butiken blir allt mindre relevant, och det gäller framför allt vissa varugrupper där behovet av att klämma och känna är mindre viktigt. Under året har vi sett att e-handeln med böcker gått väldigt bra, medan fysiska bokhandlare har det tuffare. Att kombinera den fysiska butiken med e-handel tror vi är allt viktigare för att överleva, gärna med ett omnitänk där steget mellan fysisk butik och nätbutik är sömlöst.
  • Bildsök. Google har lanserat sin Google Lens där man söker efter bilder som liknar andra bilder, och många e-handelsplattformar har egna bildsökningsfunktioner i sina appar. Det gäller exempelvis H&M och Tradera. Det leder till att många bra bilder blir allt viktigare för att synas i sökningarna.

Trendspaning 4: Hjälp kunderna med tutorials

I en tid när vi besöker fysiska butiker allt mer sällan blir de digitala kanalerna otroligt viktiga, inte bara för själva köpet men också för att kunna ge hjälp och råd till kunder. Ett sätt att hjälpa kunden är att bjuda på tutorials, steg-för-steg-instruktioner. Tipsa era kunder om hur de kommer igång med sitt nya stormkök eller hur de bakar de godaste lussekatterna. Det finns många saker som kan vara svåra att förklara i text, men betydligt enklare att visa i en instruktionsvideo. Men det är alltid bra att komplettera filmen med en instruerande text också, för den som inte vill eller kan se film. Se också till att filmen blir begriplig även med ljudet avstängt.

Skapa och sprid era tutorials i alla kanaler:

  • YouTube är en bra kanal för lite längre filmer där ni verkligen kan fördjupa och lära er kunder något nytt.
  • På Instagram kan ni nå ut med lite kortare instruktions- och tipsfilmer. Försök skapa innehåll som era följare kan tänkas vilja spara och titta på fler gånger, Instagrams algoritm gillar nämligen när många trycker på den lilla bokmärkesikonen vid ett inlägg.
  • Er egen webbplats eller e-handelssajt är också en perfekt plats för att visa hur enkla era produkter är att använda.
  • Använd qr-koder på era fysiska produkter med en länk till instruktionsfilmerna.

Trendspaning 5: Upplev kultur- och nöjesvärlden digitalt

Under 2021 kommer det att ställas allt högre krav på kultur- och nöjessektorn att nå sin publik via film och livesändningar. Det i sin tur kommer leda till en ökad efterfrågan på utbildning inom film och teknik, ljud, retorik och hur man interagerar med en kamera. Här kommer man behöva tänka över hur publiken kan ta del av de fantastiska miljöer som konserthus och muséer erbjuder eftersom det är en del av attraktionskraften.

Digitala evenemang har blivit en nödvändighet under pandemin, men det finns fler fördelar med att erbjuda digitala kultur- och nöjesupplevelser:

  • Ni når en större målgrupp och kan nå ut till alla delar av Sverige och världen när ni inte är bundna till en geografisk plats.
  • Ni gör kulturen tillgänglig för de som annars inte kan ta del av kulturupplevelser för att de har svårt att lämna hemmet, till exempel på grund av en funktionsnedsättning eller små barn.
  • Ni kan visa delar av era samlingar eller lokaler som allmänheten inte kan besöka. Gå bakom kulisserna och visa upp rekvisitaförrådet, de mest värdefulla konstföremålen eller teaterns dolda vinklar och vrår.

Trendspaning 6: Bygg webben med headless CMS

Headless CMS är ett sätt att organisera webbinnehåll som har funnits under några år, men kanske får sitt stora genomslag 2021. Direktöversättningen huvudlöst CMS beskriver inte saken särskilt bra, på svenska pratar vi om CMS-oberoende eller frikopplat CMS. Headless CMS innebär att innehållet är frikopplat från presentationslagret. Man pratar ofta om content as data, så i stället för att skapa färdiga sidor använder man datan (innehållet) på flera olika ställen, både på den egna webbplatsen, på andra webbplatser, på intranätet, i appar och e-tjänster.

Så förändrar headless CMS sättet ni arbetar med innehåll:

  • Att redigera innehåll går snabbare och enklare. När man ändrar text eller bild på ett ställe, så pushas ändringen ut i alla kanaler samtidigt.
  • Lätt att bygga ihop komponenter. I stället för att skapa sidor, så skapar ni innehållskomponenter. Det ger fina förutsättningar för att skapa nya mikrosajter eller landningssidor.
  • Enklare att jobba tillsammans. När innehållet är separerat från presentationslagret kan skribenter skapa och ändra i innehållet parallellt med att utvecklare skapar nya funktioner. Det kortar ”time to market”.

Trendspaning 7: Skapa web stories på Google

Stories, eller händelser, känner vi igen från sociala medier. Snapchat, Instagram, Facebook och LinkedIn har alla stories – och nu även Google! Precis som vi är vana vid är Googles web stories ett stående helskärmsformat och det kan dyka upp på Google Search, Google Images och Google Discover. Nu är det inte bara dina följare (eller de du väljer att annonsera till) som nås av dina stories, utan alla användare av den öppna webben. Till skillnad från stories som försvinner efter 24 timmar så väljer du själv hur länge en web story på Google ska ligga ute. Bara en fluga eller ett oumbärligt format för att presentera dig själv eller ditt företag i världens mest använda sökverktyg? Vi får väl se!

Det finns tre olika sätt att skapa en web story för Google:

  • Du kan använda de tredjepartsverktyg som Google tipsar om, News Room AI och MakeStories.
  • Om din webbplats är byggd i WordPress kan du använda Googles WordPress-tillägg Web Stories.
  • Vill du bygga din story helt själv med kod så kan du ta del av Googles verktyg och dokumentation för utvecklare.

Trendspaning 8: Självledarskap i en distansvärld

Undersökningar visar att många vill fortsätta att jobba på distans. Det ställer högre krav på oss som ledare och som anställda. Självledarskap är inget nytt. Men i ett digitalt arbetsliv blir det ännu mer värdefullt, som att kunna hitta vad som motiverar dig, förstå sammanhang, ta din plats i teamet och leda dig själv varje dag när vi inte har en arbetsplats att gå till. Koncentrationsförmåga, planering och självledarskap är avgörande, tillsammans med smarta verktyg, frekventa avstämningar och tydliga mötesformat.

Tre digitala verktyg som hjälper dig att kommunicera, planera och fokusera på distans:

  • Slack är ett populärt chattverktyg där det finns utrymme för både vardagssnack och sådant som rör det dagliga arbetet. Du kan skapa olika kanaler för olika ämnen eller team. Slack kan ofta ersätta mejl som intern kommunikationsväg.
  • Trello är ett visuellt planeringsverktyg där du kan organisera och prioritera olika projekt. Här skapar du och dina kollegor kolumner för olika ämnen eller faser i ett projekt och för varje uppgift skapar ni ett kort som ni lägger i en passande kolumn. Med hjälp av taggar, kommentarer och påminnelser har du koll på både dina och teamets uppgifter.
  • Wakout! är appen som hjälper dig att fokusera och att ta aktiva pauser, det där som kan vara lite svårare i hemmakontoret där det är lätt att bli väldigt stillasittande. Wakeout! blev utsedd till Årets Iphone-app 2020 av Apple.

Trendspaning 9: Ett bättre hemmakontor

Kommer vi någonsin att gå tillbaka till att jobba på kontoret varje dag? Fördelarna med hemarbete är uppenbara – sparad pendlingstid, lättare att motionera ute i dagsljus på lunchen, mer arbetsro än i ett stimmigt kontorslandskap och möjlighet att bo där man trivs i stället för där jobbet är.

När hemarbetet blir det nya normala, hur förändras våra hem? Mäklare och bostadsutvecklare vittnar om att ett extra litet rum för att kunna stänga in sig och jobba är allt mer efterfrågat.

Men för oss som saknar det där extra rummet är vår spaning att vi under nästa år får se nya produkter för hemmakontoret som smälter in i våra hem. Tre nya produkter vi önskar oss till hemmakontoret 2021:

  • Ett höj- och sänkbart köksbord för att kunna anpassa höjden och stå upp och jobba. Dessutom kommer du kunna höja det till diskbänkshöjd för att få extra arbetsyta i köket!
  • Snyggare kontorsstolar med ergonomin från den traditionella kontorsstolen men stilen från en designstol eller snygg fåtölj.
  • En datorskärm om fästs på väggen eller har ett snyggt stativ och som ser ut som en tavla när den inte används, likt Samsungs tv The Frame.