Amendo Bemanning & Rekrytering lanserade i april en ny responsiv webbplats där besökarnas behov, snabba kontaktvägar och förbättrad mätning stod i fokus. Curious Mind stod bakom projektledning, grafisk identitet, innehåll och tonalitet.

För att bättre kunna möta sina besökares behov och samtidigt ta tillfället i akt att byta CMS från en gammal version av Episerver till WordPress, byggde Amendo en helt ny sajt. Digitalbyrån Fröjd ansvarade för koncept, design och teknisk utveckling av den nya sajten.

Byggd för besökarna

Majoriteten av Amendos besökare är kandidater som letar efter ett nytt jobb. Det var därför viktigt att fånga upp dessa från start genom att rikta budskapet specifikt till dem samt underlätta deras ansökningsflöde.

Nätverk av kandidater

Ett stort och kvalitativt nätverk är en viktig del i rekryterings- och konsultbranschen. Därför vill man gärna fånga upp kandidater som är intresserade av tjänster inom nischen ekonomi, bank, finans och försäkring i en sökbar bank. Den här funktionen fanns redan sedan tidigare men den fick nu ett betydligt större utrymme på startsidan och budskapet mjukades upp för att bli mer attraktivt för potentiella kandidater. Flödet för att skapa en profil kortades dessutom ner och gjordes mer användarvänligt.

Hello bot!

En helt ny funktion var däremot den integrerade boten. Med botens hjälp har man skapat en interaktion som genom dialoger lotsar besökarna rätt och tipsar om läsbart material för den som har frågor kring rekryteringsprocessen eller att söka jobb.

Mer färg och ett snabbare språk

Sidorna på sajten har utformats för att ge besökaren en snabb visuell överblick utan långa och tunglästa textmassor. Bilder, rörligt material och ikoner hjälper till att förmedla innehållet på ett tydligt och enkelt sätt. Amendos tidigare svartvita bildmanér har bytts ut till starka och pigga färger där de tidigare kontrastfärgerna rosa och blått har fått följa med och bli genomgående på sajten. Genom bildspråket lyfter man även fram de mjukare delarna av en arbetsplats genom exempelvis bakverk som indikerar gemenskap över fikaraster. Amendos tonalitet sågs också över och lättades upp. Språket blev snabbare och mer avslappnat för att göra informationen enkel att ta till sig.

Mätning, mätning, mätning

Sist men inte minst gjordes ett omtag kring mätningen och alla nya mätpunkter riggades upp av Fröjd. På så sätt kan Amendo arbeta ännu mer datadrivet framöver och skaffa sig värdefulla insikter om sina målgrupper. Resultatet blev en pigg WordPress-sajt för Amendo att arbeta vidare med som både möter besökarnas behov bättre och samtidigt speglar Amendos varumärke och affär.

Gå gärna in och se resultatet här. 

Om Amendo

Amendo är en av Sveriges ledande konsult- och rekryteringsföretag inom ekonomi, bank, finans och försäkring. De är ett expansivt bolag med kontor i Stockholm, Göteborg, Sundsvall och Malmö med drygt 300 anställda.

Läsvärt!

Vad är egentligen agendan för allt vi läser och delar på internet? Och vad är sant och vad är falskt? Lär dig mer om falska nyheter och källkritik.