Går ditt företag i tankarna av att börja kommunicera på YouTube? Ni kanske har en kanal som mer börjar likna ett arkiv där videos mest läggs på hög? Följ med så guidar vi dig i hur ditt företag kan skapa en relevant plattform som håller i längden.

Att finnas på YouTube kan vara en framgångssaga för företag som vill nå ut och skapa engagemang hos sin målgrupp. Idag är YouTube både den näst mest populära webbplatsen och näst största sökmotorn på internet enligt Marketing Insider Group. Rätt otroligt va? Med en enorm global räckvidd på över två miljarder inloggade användare varje månad kan det kännas som en självklar plattform för att marknadsföra sitt företag.

Vinnande faktorer på YouTube

Tittar vi på den svenska konsumtionen av YouTube har det dagliga tittandet ökat med fyra procent jämfört med föregående år. Enligt den årliga undersökningen ”Svenskarna och internet” visar det sig att innehållet gemene svensk mest förkovrar sig i handlar om antingen underhållning eller instruktionsfilmer som lär dem något nytt.

Det låter ju lovande så här långt – särskilt med tanke på att det är gratis att starta upp, att kanalen har enorm räckvidd och att rörlig bild är superhett. Men hur ska man då som företag nyttja kanalen för att långsiktigt få ut maximalt värde?

Vi frågade vår egen contentexpert Alex Åström för att reda ut vilka faktorer som ligger bakom ett vinnande koncept för en relevant YouTube-kanal.

Hur kan företag skapa en relevant kanal på YouTube?

Ringa in ett område eller ett ämne ni vill göra videor om. Din målgrupp matas varje dag av många olika budskap och därför underlättar det om man arbetar med en utvald inriktning i taget. Man ska veta vilka förväntningar som finns för ert innehåll och hur det ser ut. Tänk ”ett innehåll, en målgrupp, en kanal”.

Fyra konkreta tips hur du kan jobba med youtube:

  • YouTube:s digitala skola – Börja med att gå igenom YouTube:s egen ”YouTube Creator Academy”. Den är fullspäckad med värdefulla tips för att komma igång.
  • Nyttja YouTube:s smarta funktioner – Använd ”kort” och ”slutskärmar” som pekar på andra relevanta videor. Det underlättar för dig att driva trafik till ditt relaterade innehåll och för att dina besökare ska titta på fler filmer – i bästa fall stannar de kvar och kollar igenom allt. Ett annat bra sätt är att använda funktionerna på gamla videor för att marknadsföra nya!
  • Interagera med andra – Sätt av tid för att interagera i kanalen genom att gilla andras innehåll, kommentera och svara på eventuella kommentarer som dyker upp. Ditt engagemang ger ringar på vattnet långsiktigt.
  • Rigga på rätt sätt – Tänk på inramningen när du filmar intervjuer och reportage. Se till att bakgrundsmiljön är trevlig, låt intervjuobjektet ha sobra och enfärgade kläder och om möjligt välj en person med utstrålning och som är bekväm bakom kameran framför en ämnesexpert. Sånt brukar märkas på andra sidan skärmen nämligen.

Vad vinner företag på att finnas på YouTube?

  • Berätta på djupet – Jämfört med webbsidor, sociala medier, sms och email har du på YouTube möjligheten att berätta dina historier på djupet och väcka känslor hos din målgrupp. Man kan till exempel byta ut innehåll som upplevs svårt och krångligt till mer pedagogiskt och instruerande. Fundera över om ni har särskilt innehåll som skulle gynnas av att göras om till video för att det ska bli mer lättförståeligt. Det kan exempelvis handla om hur man monterar ihop cykeln, fyller i blanketter eller planterar om sina växter.
  • Förmänskliga ditt företag – Video är ett effektivt format för att illustrera vilka personer som figurerar bakom ett varumärke eller en organisation. Många företag använder sig av värdeord för att berätta om sin verksamhet och kulturen som råder. Genom att i stället filma medarbetare och låta dem få berätta med egna ord, finns chansen att budskapet känns mer trovärdigt och underhållande att titta på.
  • Fånga in målgruppen – Beteendet vi ser hos många personer på YouTube är att de både spenderar mycket tid och att de klickar runt för att hitta nya spännande klipp. Här har du som innehållsproducent en fantastisk chans att fånga in målgruppen och driva dem vidare för att upptäcka allt som finns i din kanal.

Exempel på företag som använder YouTube på ett bra sätt?

Netflix – De nyttjar kanalen för att lansera nyheter och trailers på ett inspirerande sätt och använder sig av plattformens många funktioner på ett exemplariskt sätt. Innehållet är tydligt uppmärkt med deras logotyp och copyn är alltid kort och kärnfull.

Kika in Netflix YouTube-kanal

Filip Poon – En kanal för dig som gillar underhållande matlagning i ett lättsamt format. Han lägger sitt krut på rätt saker när det gäller grafisk profil för sitt innehåll och videor i kanalen följer en tydlig struktur. Dessutom skapar han engagemang genom att vara aktiv med att kontinuerligt publicera nytt material och interagera med sina följare.

Kika in Filip Poon YouTube-kanal

Bör alla företag finnas på YouTube?

Nästan alla företag har något att vinna på att finnas på YouTube. Det gäller bara att ha en strategi för att vara relevant. Men alla företag kanske inte har tillräckligt med resurser eller tid att bli ”stora” på YouTube. Ett alternativ kan då vara att sänka ribban och använda YouTube som annonseringskanal och marknadsföra sig mot sin målgrupp på så vis.

Så kommer du igång med YouTube:

  1. Inventera dina resurser – Vilken tid och ambitionsnivå har ni för att starta upp och underhålla en relevant YouTube-kanal? Börja med att sätta ribban för hur mycket tid ni har att kontinuerligt producera innehåll till er kanal.
  2. Definiera ditt innehåll – När du säkrat upp dina resurser för att starta en kanal är nästa steg att bestämma vad ni vill prata om och med vem. Fundera över vad som är unikt för just er och vad er närvaro innebär – både för eventuell extern som intern målgrupp.
  3. Förstå hur YouTube fungerar – Best practice är att titta på vad andra som har lyckats på YouTube gör för att nå framgång. Var inte rädd för att härma funktion, struktur och upplägg.