Hur du ska få din sida att synas högst upp i sökresultatet på Google är en ständig kamp som kan göra vilken webbredaktör som helst lite matt.  Vi bad SEO-experten Isabel Holm från SearchIntent berätta vad man bör fokusera på. Här kommer listan som varje webbredaktör behöver!

Man kan koka ner det till att sökresultatet ska motsvara sökintentionen, förklarar Isabel – att användarna ska få det innehåll de letar efter. Fler har insett att SEO inte är ett isolerat arbete, utan att det kräver ett helhetsgrepp. Det hänger ihop med många andra delar inom marknadsföring som till exempel UX. Det spelar ingen roll om du gör ett bra SEO-arbete och driver in mycket trafik till din hemsida om det inte finns en tydlig tanke med vad besökaren ska göra där, en tydlig call to action.

Isabels lista på viktiga rankingfaktorer

  • Relevant content – Ditt content är nyckeln till toppen. Det ska vara relevant för din målgrupp och besvara dess frågor, vara bra disponerat, ha tydliga rubriker och styckesindelningar. Undvik fluffig och allmängiltig information.
  • Länkar – Det är ett stort plus om starka domäner och sajter inom din bransch länkar till din sajt, det ökar din trovärdighet hos Google och du rankar högre.
  • Rank brain – Det här är Googles AI som lär sig vad besökarna är ute efter baserat på deras beteende. Vad gör besökaren med sökresultatet? Är de nöjda med sin sökning eller ändrar de sökfrasen och försöker igen? Om användaren snabbt lämnar en sida utan att interagera med den sänder det en signal om att resultatet inte är relevant för just den sökningen.
  • Mobile first – 2018 gick Google ut och sa att de värderar upplevelsen i mobilen högre jämfört med på desktop. Har ni en bra mobilversion av er webb? Om inte så är det hög tid att börja jobba på den.
  • Sidladdning – Du har bara några sekunder på dig att fånga din besökare. Undvik tunga bilder och andra funktioner som kräver laddningstid.

För att sammanfatta – Google gillar när ni har relevant och genomarbetat content på er hemsida som ger besökare en så bra helhetsupplevelse som möjligt. Med det i bakhuvudet är det plötsligt inte så långt till toppen i sökresultaten. Lycka till!

Om du är nyfiken på innehåll och hur du gör för att skriva tydliga budskap, missa inte vår artikel Få budskapet att gå fram – skriv klarspråk!