När den organiska närvaron på Facebook inte räcker till är betalda kampanjer via Business Manager ett effektivt sätt att driva affär. Här guidar vi dig till hur du sätter upp en kampanj i världens största sociala nätverk. Vi visar inställningar, förklarar vad du ska tänka på och bjuder på några bonustips om du vill briljera.

Först och främst måste du vara ansluten till Business Manager för att kunna organisera och hantera kampanjer. Hur du skapar ett konto kan du läsa mer om i Facebooks eminenta guide.

Vid det här laget bör du ha en Facebook-pixel på din hemsida, ett betalkort kopplat till ditt konto och en förståelse för att Facebooks annonsering bygger på ett auktionssystem, där olika annonsörer budar om synlighet i mottagarnas flöden. Eftersom vi tror att du redan har koll på de här bitarna hoppar vi nu direkt till själva uppsättningen av en kampanj.

Kampanjstrukturen i Business Manager är byggd i 3 nivåer

  1. Campaign. På kampanjnivå sätts mål och övergripande budgetinställningar.
  2. Ad set. På ad set-nivå väljs målgrupp, placeringar, schema och fördelning av budget.
  3. Ad. På annonsnivå bestäms format och innehåll.

Nedan går vi igenom alla 3 nivåer grundligt, steg för steg.

Nivå 1, CAMPAIGN – kampanjens målsättning och budgetoptimering

När du har klickat på den gröna knappen för att skapa en ny kampanj är det dags att välja målsättning. Bestäm dig först för om det huvudsakliga målet är Awareness (kännedom), Consideration (övervägande) eller Conversion (konvertering) och välj därefter den målsättning som passar din kampanj bäst.

Campaign Objective

Som målsättning kan du till exempel välja:

  • Reach (räckvidd), att nå ut med din annonsering till så många som möjligt.
  • Traffic (trafik), att driva trafik till en specifik beställnings- eller landningssida.
  • Conversions (konverteringar), att få konverteringar eller köp.

Du bockar i det som bäst passar syftet med din annonsering. Är du osäker kan du ta hjälp av Facebook för att välja rätt.

När du klickar på Continue öppnas en ny vy och du kan fortsätta med dina inställningar.

Campaign Name

Är ni flera i organisationen med tillgång till kontot kan det vara klokt att sätta upp en struktur för hur kampanjerna ska namnges. Vad som annonseras samt startdatum eller tidsperiod kan vara bra att ha med. Kanske vill du också nämna annonsformat, till exempel “Video”.

Campaign Details

Här kan du ta en titt på Campaign Spending Limit som är ett tak för vad kampanjen maximalt får spendera under tiden den rullar. Det är en valfri men väldigt trevlig säkerhetsåtgärd, så att din planerade budget inte kan överskridas.

Campaign Budget Optimization

Genom optimering av kampanjbudgeten tillåts Facebook bestämma hur kronorna fördelas mellan dina ad sets. Det ad set som presterar bäst får mest pengar. Vill du använda dig av denna inställning fyller du alltså i din dagliga eller totala budget här.

Om du själv vill styra hur många kronor som ska spenderas i respektive ad set – kanske är det viktigt för dig att pengarna fördelas 50/50 – stänger du av den blå knappen och fyller i dessa uppgifter i nästa nivå.

Nivå 2 Ad Set – placeringar, målgrupp, budget & schema

Ett ad set styr till vem, när, var och för vilken peng din annons kommer att visas. Att sätta upp ad sets är det mest tidskrävande steget i kampanjskapandet, eftersom det är här du gör flest val. Men oroa dig inte, här har vi gjort en lathund över de viktigaste inställningarna och hur du kan skruva på dem.

Ad Set Name

Det är inte ovanligt att ha flera ad sets i en kampanj. Ett tips är att ge dem namn som tydligt visar vilken målgrupp som finns däri, det underlättar när man vill ta en snabb statistik-kik.

Facebook Page

Här visas vilken Facebooksida du annonserar för. Inga konstigheter. Är du ansvarig för flera Facebooksidor kan det dock vara bra att kolla så att rätt sida står som avsändare till kampanjen du skapar.

Budget & Schedule

Kommer du ihåg Campaign Budget Optimization som vi pratade om tidigare, på kampanjnivå? Bra. Om du stängde av den inställningen ska du nu välja mellan Daily Budget och Lifetime Budget, vad du vill spendera på din målgrupp per dag eller totalt under kampanjperioden. Sedan sätter du datum och klockslag för hur din kampanj ska rulla.

Bonustips: Här kan annonseringen även schemaläggas till specifika dagar eller klockslag i veckan. För att göra detta ska du först ha bockat i Advanced scheduling på kampanjnivå. Därefter kan du fylla i vilka tider du vill annonsera.

Audience

Nu kommer vi till det roliga! Här bestämmer du vilka som ska mötas av din annonsering. Du kan bygga en målgrupp manuellt utifrån ålder, kön, platser och intressen.

Blir målgruppen orimligt stor kan du välja bort delar av den genom att exkludera till exempel särskilda intressen. Då gäller regeln att plocka det lilla ur det stora: om du först väljer intresse “Frukt” kan du därefter välja att exkludera “Banan”, så ska Facebook sålla bort banan-intresserade ur målgruppen.

Bonustips 1: Har din sida många följare på Facebook eller är den kopplad till en app? Då kan du ta hjälp av Facebooks inställning Connections och skapa en målgrupp av människor som har interagerat med din Facebooksida eller app.

Bonustips 2: När du har skapat en målgrupp kan den sparas och återanvändas till senare kampanjer samt användas för att bygga så kallade Look Alike Audiences.

Automatic Placements/Manual Placements

Var i kanalen ska annonsen visas? Du kan låta Facebook bestämma, eller göra manuella inställningar:

  • Automatic placements tillåter Facebook att skicka ut din annons i alla tillgängliga placeringar. Däribland på Instagram och i spel-appar kopplade till Facebook.
  • Manual placements innebär att du själv bockar i de placeringar som passar din annonsering.

Optimization & Delivery

Det allra sista steget innan vi tar oss vidare till annonsnivå handlar om optimering och leverans. Här skiljer sig inställningsalternativen till viss del åt, beroende på vilken målsättning kampanjen har. Nedan har vi listat tre vanliga målsättningar med tillhörande inställning som kan vara bra att hålla koll på:

  • Reach – Frequency Cap: när du har räckvidd som mål kan du påverka hur frekvent din annons ska visas för en och samma mottagare. Du kan till exempel välja en visning var fjärde dag, för att undvika att din annons visas för ofta i samma persons flöde.
  • Traffic – Optimization for Ad Delivery: när målet är att driva trafik får du välja om annonserna ska fokusera på räckvidd, visningar eller om de ska styras mot människor som är mest klick-benägna.
  • Conversions – Conversion Window: i jakt på konverteringar bestämmer du här vad Facebook ska räkna som en konvertering.

Nivå 3 Ad – format & innehåll

I den sista nivån handlar allt om själva annonsen, eller annonserna om du publicerar flera.

Ad Name

Ge din annons ett enkelt namn, kanske efter färgval, motiv eller döp den med en siffra.

Identity

Här visas vilken Facebook-profil som är avsändare till annonsen. Du kan också annonsera på Instagram även om du inte har ett Instagram-konto. Välj Use selected Page så gör Facebook en “tillfällig” Instagram-avsändare åt dig.

Ad Setup

Dags att skapa själva annonsen! Det vanligaste är att ladda upp en enskild bild eller video, men du kan också bygga samlingsannonser för att till exempel visa upp en produktserie. Nedan visar vi hur du går tillväga för att skapa en enskild bildannons.

Ad Creative

Ladda upp den bild som ska ligga till grund för annonsen, det gör du under Change image. Tänk på att olika placeringar föredrar olika bildmått. Instagram Story vill till exempel helst ha en bildstorlek, Facebooks flöde en annan. Kvadratiska (1:1) och liggande (16:9) bilder fungerar bra i de flesta placeringar, men kolla gärna vilket bildmått som är optimalt för din annons innan du skapar den.

Facebook tillämpar en 20 procent text i bild-regel, vilken innebär att bilder med för mycket text kan prestera sämre. Du bör därför undvika långa citat eller stora texter i själva bilden. Är du osäker på hur mycket text som är lagom kan du alltid ta hjälp av Facebooks Text Overlay Tool.

När din annons är uppladdad fyller du i annonstext, rubrik, underrubrik och Call to Action – en knapp i annonsen som uppmanar mottagaren att agera, till exempel att läsa mer om din tjänst eller att köpa din produkt.

  • Primary text: här skriver du in din annonstext.
  • Headline: det här är textens rubrik.
  • Description: det här är en underrubrik. Om du inte skriver något här hämtar Facebook text direkt från din valda webbsida.
  • Call to action: vad ska mottagaren göra? Här kan du bland annat välja Learn More, Subscribe eller Shop Now.
  • Website URL: här lägger du in adressen till den webbsida du vill att mottagaren ska skickas till när hen klickar på Call to action-knappen.

Under inställningen Edit Placement kan du göra manuella inställningar för annonsen beroende på hur du vill att den ska se ut i de olika placeringarna. Du kan till exempel ställa in bakgrundsfärg till Instagram Story.

Bonustips: Vill du ha fler annonser i ditt ad set? Då kan du duplicera den färdiga annonsen så att du får en “mall” att arbeta vidare i. Detta gäller även för Ad sets.

Du kan alltid förhandsgranska dina annonser, för att se hur de kommer att se ut i de olika placeringarna. När du känner dig nöjd är det bara att ladda upp kampanjen, vänta på att Facebook godkänner den och med spänning följa dess utfall.

Nu är du Business Manager-proffs!

Nu kan du nog nästan allt om att sätta upp en kampanj i Facebook Business Manager. Ju oftare du gör det desto roligare blir det och snabbare går det.

Eftersom Facebook justerar sin design med jämna mellanrum kanske vyn på din desktop ser aningen annorlunda ut jämfört med bilderna i vår guide. Grunderna och arbetsförloppet är dock desamma.

Lycka till!