Har du tänkt på att din mejlkorg har blivit lite färggladare de senaste åren? Det kan bero på att fler och fler företag nu börjat använda emojis i ämnesraden för att direkt fånga sina prenumeranters uppmärksamhet. Vi har kikat lite närmare på emojins vara eller icke vara i nyhetsbreven och vad man bör tänka på om man använder dem.

Fördelar med emojis i ämnesraden

  • Stick ut från mängden
    Idag liknar våra inkorgar alltmer en snårig djungel fylld till bredden av kameleonter och allehanda djur. Alla mejl smälter in i varandra och det är svårt att lyckas sticka ut och få ämnesraden att poppa. Några väl valda emojis kan hjälpa till med just detta och få ditt nyhetsbrev att bli den färgglada papegojan som kikar fram bakom grenarna.
  • Öka öppningsfrekvensen
    Enligt undersökningar som tidigare genomförts har vissa företag som använt sig av emojis i ämnesraden sett en ökning av öppningsfrekvensen i sina utskick. Man kunde också se att vissa emojis funkade bättre än andra. Detta beror förstås på avsändare och målgrupp.
  • Spara plats
    Alla som har försökt komponera ihop den perfekta tweeten vet hur svårt det kan vara när man tvingas begränsa sitt budskap till en liten yta. Om du vill att hela ämnesraden ska synas i mobilen (och det vill du ju) så är utrymmet extremt dyrbart, omkring 30-40 tecken. En bild säger mer än tusen ord och en emoji tar upp ett tecken. You do the math!
  • Förmedla känslor
    Att få sina prenumeranter att knyta ett känslomässigt band med sitt varumärke är av största vikt för alla företag. Men det kan vara svårt att förmedla sina känslor med bara ord på en så liten yta. Där kan emojin göra jobbet lättare.

Nackdelar med emojis i nyhetsbrev

  • Emojis är inte för alla
    Om du jobbar på en begravningsbyrå och vill förmedla en seriös ton till dina kunder bör du kanske vara lite försiktig. Tänk efter så att den lättsamma tonen som emojis för med sig limmar med ditt varumärke.
  • Potentiella tekniska hinder
    En viktig sak att tänka på är hur, och om, dina emojis visas i olika mejlklienter. I äldre versioner av Outlook ersätts till exempel dina emojis med den här symbolen ▢. Inte lika coolt alltså. På den här smarta sidan kan du kontrollera vilka plattformar dina emojis syns på.
  • Emojis kan uppfattas olika av mottagaren
    En del emojis kan framstå helt olika beroende på vilken enhet den visas på. Den emoji som troligtvis skapar allra mest förvirring är ”grinning face with smiling eyes”. Iphoneanvändare är vana vid att använda denna emoji för att ge en ängslig och obekväm känsla, men på till exempel Samsungtelefoner framstår figuren som överlycklig. Hoppsan!

Det är inte bara emojins varierande utseende som kan skapa förvirring, utan även de underliggande meningar som vissa emojis har fått med tiden. Många ser kanske här en aubergine och en persika, men för vissa har de helt andra konnotationer. Tänk efter ett extra varv så att ditt tänkta budskap går fram klart och tydligt.

5 tips om du vill använda emojis i nyhetsbrev

  1. Hitta dina emojis
    På sajter som GetEmoji.com och EmojiCopy.com hittar du hundratals emojis som du bara behöver kopiera och klistra in i ämnesraden i ditt nyhetsbrev. Sitter du på en Mac kan du även aktivera ditt emoji-tangentbord genom att följa dessa instruktioner.
  2. Använd populära val
    Ta gärna en titt på vilka emojis som är mest populära bland målgruppen du ska skicka till. Det kan nämligen skilja sig åt en hel del mellan olika länder och förändras förstås även över tid beroende på trender, årstider och liknande. Företaget Swiftkey analyserade över en billion data över användningen av emojis, visserligen år 2015, men resultatet är fortfarande intressant.
  3. Ha målgruppen i åtanke
    Om du riktar dig till en yngre målgrupp är chansen större att dina prenumeranter är mer mottagliga för emojis, då de utgör en naturlig del av deras vardag. En äldre målgrupp kan naturligtvis också omfamna symbolerna, men gör gärna ett A/B-test innan du kör på alla cylindrar.
  4. Var relevant
    Det gäller att vara relevant och inte enbart snöa in på de mest populära valen. En snögubbe funkar säkert inte lika bra en het julidag som en kall dag i december till exempel, och dina emojis ska förstås alltid stämma överens med det budskap du vill förmedla.
  5. Testa, testa, testa
    Var noggrann och testa alla dina utskick. Testa så dina emojis syns på olika plattformar och i alla e-postklienter, och gör ett testutskick till flera olika typer av smartphones för att se att allt ser bra ut. När tekniken är på plats kan det vara bra att A/B-testa med en liten målgrupp för att se hur den reagerar och sedan utvärdera därifrån.

Lycka till!

Läs gärna mer om emojis i nyhetsbrev hos Campaign Monitor som skrivit bra om ämnet.