Från instruktioner och bekräftelser till inställningar och felmeddelanden: hur skriver du bäst de där korta textsnuttarna som hjälper dina användare att förstå och ta sig vidare på sajten eller i appen? Här kommer några tips som hjälper dig att skapa bättre UX-copy.

Vad är UX-copy eller mikrocopy?

UX kommer från engelskans User Experience och handlar om användarupplevelsen. På samma sätt som UX-design handlar om att skapa funktionella, logiska och smidiga upplevelser för användaren handlar UX-copy om att guida rätt men med hjälp av text. Och precis som att UX-design kan vara snygg, kan UX-copy vara vacker eller rolig – men det är inte huvudsyftet. Funktionen kommer först.

När copyn är rätt anpassad kommer dina läsare lättare framåt i ett flöde. Innehållet skapar en relation och beroende på hur du utformar texterna kan er tid tillsammans bli en kort fling eller ett långt, fint förhållande.

Koppla ihop skriv- och designprocess

UX-copy och funktionell, attraktiv design behöver gå hand i hand. Skribenten behöver därför komma in tidigt i designprocessen och jobba tätt ihop med utvecklingsteamet. När textarbetet är medräknat från start blir sammanhanget tydligare: det är lättare att hitta rätt ord och veta säkert att texten är anpassad för läsaren.

Många UX-skribenter vill gå ett steg längre och låta texten gå först i processen. Formen får anpassa sig till innehållet istället för tvärtom. Är din organisation redo för det här arbetssättet? Testa!

Hitta rätt tonalitet och var konsekvent

Fundera på vad ditt varumärke har för röst, tone of voice: den förkroppsligar varumärkets personlighet och värderingar. En läsare blir mer engagerad om du berättar en historia snarare än bara presenterar konkreta fakta rakt upp och ner. Se till att använda ord som skapar ett sammanhang och bygger er relation.

Låt tonen följa med konsekvent genom alla kanaler och textnivåer för att skapa igenkänning. Om du till exempel ber en användare att ”Kicka igång” med en produkt på en sida, ändra det inte till ”Registrera” på en annan.

Lägg mycket tanketid på ordvalet i ett köpflöde eller beställningsformulär – det kan vara avgörande för om dina användare väljer att agera. Det viktigaste är ju att du når dem och att de faktiskt gör vad du har tänkt dig med informationen: köper en tröja, beställer en kurs eller anmäler sig till ett nyhetsbrev.

Anpassa innehållet efter läsaren

Låt målgruppen stå i fokus och utgå från deras beteende och kunskapsnivå när du skriver. Allt eftersom kan du optimera och mäta innehållet för att se om de följer den resa du tänkt ut.

  • Om du vet att dina läsare är väldigt insatta i ämnet, använd ord de använder.
  • Kom ihåg att de inte vet massor om din organisation bara för att du själv gör det. När du skriver om ditt område, fokusera på deras fördelar – inte på att sälja dig själv.
  • Var inte blyg för tilltalet ”du” om tonaliteten tillåter. Det hjälper till att skapa relation.

Var tydlig i tilltalet

Se till att ditt innehåll är bra strukturerat så att användarna kan passera genom flöden utan att behöva stanna upp för att något är otydligt. Undvik att förvirra genom fluffiga ord och svårtolkad jargong: låt en köpknapp helt enkelt ha mikrocopyn ”Lägg i varukorgen”. Andra formuleringar som till exempel ”Jag vill ha den här” bara ökar graden av osäkerhet.

Var empatisk och behandla målgruppen som du själv vill bli mottagen i sammanhanget! Tilltalet ni väljer beror på vilken strategi ni har som företag. Har ni en uttalat kaxig attityd och jargong kan det funka bra med tonaliteten i exempel här nedanför för att anmäla sig till ett nyhetsbrev. Är ni en myndighet skulle det nog inte gå för sig alls. Hur skulle du reagera på det här?

Testa copyn – skriv och skriv om

UX-copy som inte är direkt användbar för användaren ska du inte ha kvar: skriv som du säger det och gör det tydligt och enkelt. Om du är osäker på vad som ger bäst resultat, kolla innehållet för att se vilka ord som är mest effektiva genom till exempel A/B-testning, telefonintervjuer eller eyescanning.

Behöver du hjälp med UX-copy?

Känner du dig redo att börja skriva själv nu, eller vill du ha hjälp av någon annan som är haj? Kul – vi har ett gäng som är fenor på området! Hör av dig och berätta om dina utmaningar så tar vi det därifrån.

Kontakta oss