Curious Mind har putsat spåkulan och utforskat vilka trender som är viktiga att hålla reda på för att skapa resultatrikt content i sommar och i höst. Vi avslöjar vilka förutsättningar som kommer att forma kommunikationslandskapet framöver och ger konkreta tips på hur du hänger med i utvecklingen.

1. Användargenererat innehåll – förutsättning för trovärdig storytelling

Idag är det allt viktigare att låta kunder, följare och användare vara medskapare av varumärket och ge produkter kontext. Dessutom är potentiella kunder tre gånger mer benägna att lita på andra kunder än på varumärken. Användargenererat innehåll eller User generated content, är en kraftfull metod för att bygga trovärdiga varumärkesberättelser. Det handlar om innehåll som skapas av kunder, användare eller följare och sedan visas upp i varumärkets egna kanaler. Belöningen för kunderna ligger i att de får uttrycka sin kreativitet, synas på varumärkets plattformar, inspirera varandra eller delta i tävlingar. De får ta plats, vara delaktiga och leva varumärket.

I dagsläget är Instagram den mest slagkraftiga kanalen för användargenererat innehåll. Två varumärken som utmärker sig här är Adobe och Daniel Wellington. För att engagera sina kunder skapar de hashtags knutna till sina produkter. Genom att använda dessa i sina Instagram-poster får kunderna möjlighet att se sina bilder återpublicerade i varumärkenas officiella kanaler. Resultatet? Autentiskt innehåll, skapat av kunderna själva, där de frivilligt visar upp hur de använder varumärkets produkter i sin vardag.

User generated content, som för några år sedan sågs som ett nytänkande sätt att engagera kunder, kommer nu bli en förutsättning för att varumärkesberättelser ska bli trovärdiga.

2. Content i realtid och bakom kulisserna

2019 är året när vi på allvar tar med vår publik bakom kulisserna. Sociala medier fortsätter växa och likaså formatet Stories på Instagram, Snapchat, Whatsapp, Messenger och Facebook. Facebook själva förutspår att formatet kommer att överträffa de klassiska nyhetsflödena i år. Formatet är inte nytt men det faktum att det förväntas bli norm gör att varumärken inte längre kan ducka. Instagram Stories har omkring 500 miljoner användare och formatets popularitet skapar nya förutsättningar för hur vi kommunicerar i sociala medier. Innehållet är snabbare, kortare och ofta mer opolerat än det som syns i de traditionella flödena. För att hänga med i tempot är det viktigt att hitta en gyllene medelväg mellan improvisation och strategi.

Några praktiska tips när du skapar innehåll till Stories:

  1. Filma och fota vertikalt – Ett skäl till att formatet blivit så populärt är att det visar bild och video vertikalt. Detta innebär att användaren inte behöver vända på mobilen för att avnjuta innehållet. 80 % av alla som använder sociala medier gör det via mobilen så det gäller att tänka ”mobile first”.
  2. Vänd på den dramturgiska kurvan – Sätt klimax tidigt i klippet om du skapar video-content för Stories! I Stories har du nämligen mellan 1,5 till 3 sekunder på dig att fånga tittarens uppmärksamhet. Det finns inte tid för långa prologer.
  3. Fånga nuet – I det klassiska nyhetsflödet på Facebook och Instagram var det tacksamt att förhålla sig till det förflutna och framtiden men i Stories är det realtid och en känsla av att få kika in bakom kulisserna som fångar publikens uppmärksamhet och hjärta.
  4. Värna om ljudet – Lyssna noga igenom dina Stories före publicering. En dålig ljudupplevelse kan göra att publiken skippar din story.

3. Personligt varumärke och decentraliserad kommunikation

Trots att artificiell intelligens, röststyrning och chatbotar vinner mark finns det fortfarande en längtan efter det mänskliga. Människor vill följa och göra affärer med andra människor. Dessutom har kraven på transparens ökat i svallvågorna av fake news. Därför är det viktigt att våga visa insidan av företaget, rikta strålkastarna mot de egna medarbetarna och låta dem träda fram och kommunicera.

För att hänga med i tempot är det viktigt att organisationer höjer sin digitala kompetens i alla led så såväl vd som anställd kan vara goda ambassadörer och delaktiga i contentskapandet. Det handlar inte om att varje enskild medarbetare ska bli en professionell kommunikatör men mycket content som skapas i idag sker i realtid och förutsätter att den som står närmast händelsen eller är mest kompetent i en fråga ska kunna föra talan.

För att få medarbetare att vilja skapa enklare content och lyfta fram varumärket behöver man fråga sig hur contentskapandet kan bidra till att stärka deras personliga varumärke. På samma sätt som medarbetarna höjer varumärket genom att vara kommunikativa ambassadörer måste även varumärket stärka deras egna personliga varumärken. Låt gärna medarbetarna vara involverade i dialogen kring hur fler i organisationen kan bli digitala ambassadörer.

Slutligen är det viktigt att organisationens professionella kommunikatörer inte bara ses som budskapsförmedlare utan som nyckelpersoner i arbetet med att höja den kommunikativa kompetensen hos medarbetarna.