Webbredaktören är lite av webbens terapeut. Framgången ligger i att förstå besökarna och ha tålamodet att testa allt innehåll in i minsta detalj. Men hur kan vi då förstå våra besökare?

Först och främst måste vi fråga dem. Men det är oftast inte där utmaningen ligger. Utmaningen är istället att tolka svaren rätt. Det är nämligen en väldigt viktig skillnad mellan vad du tror att användaren gör på din sajt och vad användarna själva tror att de gör. Undersökningar visar nämligen att användaren inte alltid är benägen att svara ärligt på den frågan, för de vet inte vad de gör och inte heller alltid varför de gör som de gör.

Webbenkätens baksida

Webbenkäter i all ära, men hur kan du garantera att svaren du samlar in är relevanta och ärliga? Det är de oftast inte, men som tur är så ljuger de flesta inte medvetet. Vi människor är nämligen benägna att svara det vi tror förväntas av oss utan att själva tänka på det och detta bidrar till vilseledande svar i undersökningar likt webbenkäter. Dessutom är det inte säkert att de som svarar representerar din målgrupp, vilket också bidrar till att svaren inte är lika relevanta.

Om du gör en webbundersökning (vilket inte alls är fel), försök att alltid ha dessa frågor i bakhuvudet när du går igenom svaren:

  1. Representerar de svarande min målgrupp?
  2. Är svaren ärliga, eller svarar de som de tror förväntas av dem?

Fråga och mäta

För att få fram riktlinjer som kan vara till hjälp när ni skapar innehåll för en webbplats behöver ni både fråga, lyssna och mäta. Resultatet av det borde ge tydlig indikation av vad besökaren förväntar sig av webbplatsen och på så sätt ta er ett steg närmare ökade konverteringar.

Men, ännu är det för tidigt att klappa er själva på axeln och luta er tillbaka. Ett innehåll kan även presenteras på olika sätt. Vilket sätt som fungerar bäst för just din sajt vet du inte förrän du testat. Våga prova dig fram här med färg, form och tonalitet. Möblera om i innehållet och om du har möjlighet, gör gärna A/B-tester. Hur reagerar besökaren? Förändras köpflödet utifrån de olika versionerna? Tappar vi besökare någonstans? Vart och varför isåfall?

Kom sedan ihåg att det som fungerar bäst idag förmodligen bara fungerar halvbra nästa månad. Så fortsätt titta, fråga, lyssna och mäta. Igen, och igen!