Trendspaning:
Så jobbar vi med
Content Marketing 2022

Vad ska vi som arbetar med innehåll ha koll på inför det nya året? Är det nya kanaler och spännande verktyg som trendar? Eller handlar det snarare om nya sätt att producera och planera innehåll? Vi går igenom fyra innehållstrender som hjälper dig att skapa framgångsrik kommunikation 2022.

Vad bubblar i innehållsgrytan?

I den här spaningen guidar vi dig genom de trender vi tror kommer att leta sig in i innehållsplanerna under 2022. Men först ett kort intro för de trender som står i rampljuset.

1. Trovärdigt

Amerikanska begrepp som “fake news” och “fact check” har letat sig över atlanten. Tillit och trovärdighet står nu i fokus även i Sverige. Vad innebär det för företag och deras kommunikation?

2. Efemärt

Efemärt betyder kortlivat eller flyktigt. Ordet beskriver en ny typ av innehåll som vi sett växa fram i sociala medier som Instagram och TikTok. Ledorden är personligt, snabbt och ofta.

3. Nischat

Under 2022 kompenserar vi för alla de SEO-artiklar som skrivits med enbart sökordsvolymen i åtanke. Innehållet spås bli mer nischat och ökad relevans mot en smalare målgrupp blir webbskribentens ledord.

4. Återvinningsbart

Trenden kallas på engelska för “diversified content”. För att möta förväntningarna på ökad frekvens, kvalitet och trovärdighet utan att ha mer resurser måste företag helt tänka om processen för sitt innehållsskapande.

Ladda ner hela trendspaningen för att få veta mer och få tips kring hur du tar dig an trenderna på bästa sätt!