Kunskapsbank

Låt besökarna hitta dina produkter med visuellt sök

En del har hittat fördelarna med röstsök och nu kommer visual search. Men vad är det egentligen? Vad ska man använda det till – och hur optimerar jag som webbredaktör för det?

Sök med bilder

Tänk dig att du sitter på en restaurang och ser en vacker designerlampa. Du känner inte till varumärket eller formgivaren men provar att skriva in några sökord som beskriver lampan på Google och bläddrar igenom sökresultaten som dyker upp. Du letar och letar, söker i webbshoppar och åker till sist runt till olika butiker innan du till slut hittar rätt lampa – om du har tur. Tänk om du istället kunde rikta mobilkameran mot lampan och direkt få länkar till butiker som säljer den. Kanske också få reda på mer om den snygga tapeten du såg på lägenhetsvisningen, blomman du plockade på promenaden eller den antika byrån du sprang förbi på en loppis.

Lösningen heter visuellt sök, eller visual search på engelska, och spås bli allt viktigare för sajter där bilderna är bärande. Till exempel i e-handeln där produktbilderna är viktiga av flera anledningar. Inte bara för att locka till köp när kunden väl är inne i nätbutiken, utan även för att besökarna ska hitta dit. Google har lanserat Google Lens som är en teknik för visuellt sök, men flera aktörer har även utvecklat egna appar som söker igenom det egna sortimentet efter produkter som liknar bilden du visar upp för kameran. Ett exempel är Amazons app StyleSnap. Även svenska H&M har en funktion för visual search i sin app.

Hur optimerar vi för visuellt sök?

Vi tog en pratstund med Gustav Palm från vår systerbyrå SearchIntent som är specialiserade på SEO. Han lyfter särskilt fram kläder, skor, möbler och andra produkter för hemmet som några branscher där visuell sökning kan vara användbart. Men hur påverkar då den nya tekniken webbredaktörens arbete?

– Det enkla svaret är att arbetet med att optimera bilder blir avsevärt viktigare än tidigare. Tidigare har bildoptimering behandlats lite styvmoderligt. Nu behöver man lägga mer fokus på det, säger Gustav.

När du optimerar sajten för visuellt sök, kommer du samtidigt att optimera för bildsök. Bildsök är alltså när du skriver in en sökfras och sedan får sökresultatet presenterat som bilder, till skillnad från visuellt sök, när du istället för att skriva in dina sökord använder kameran.

5 tips för att optimera din sajt för visuellt sök

  • Använd bilder ur flera vinklar. Se till att det är bra kvalitet på bilderna du använder och visa gärna objektet ur flera olika vinklar.
  • Ge bilderna beskrivande filnamn och alt-texter. Ett bra filnamn är något som beskriver bilden, img156.jpg är till exempel inget vidare. Alt-texten hjälper sökmotorer att tyda vad bilden visar men är också viktig för tillgängligheten för de som inte kan se bilden visuellt.
  • Använd rätt storlek och filtyp på bilderna. Sökmotorer premierar webbplatser som går snabbt att ladda. Se till att ha webbanpassade filstorlekar och rätt filtyp, jpg eller png.
  • Använd strukturerad data för bilder. Google har tagit fram guidelines för hur man gör, följ dem! Då kan man även få bilden att synas i en så kallad snippet, det vill säga ett utdrag på Googles sökresultatsida som gör att ditt varumärke och ditt innehåll syns extra bra.
  • Gör en image site map. Då blir det lättare för sökmotorer att identifiera bilderna på sajten.

För vem är visuellt sök?

Visuellt sök är en teknik som uteslutande används på mobila enheter eftersom det krävs en kamera för att söka, precis som för qr-koder. Än så länge är tekniken lite trubbig, menar Gustav Palm – men allt eftersom kamerorna blir bättre och maskininlärningen går framåt, så gör även tekniken för visuellt sök det.

– Vi vet fortfarande inte hur stort visuellt sök kommer att bli och vart det är på väg. Det är fortfarande mycket gissningar, men jag tror på potentialen i tekniken för att det verkligen kan underlätta köpprocessen. Visuellt sök tillför ett direkt värde för kunden.

Gustav drar paralleller till röstsök, som snarare har ett informationsvärde än ett kommersiellt värde. Du frågar röstassistenten om vädret eller om när nästa buss går.

– Röstsök har inte blivit någon hit. Det finns ingen kommersiell kraft i det. Det är ingen som frågar var jag kan köpa de här rosa skorna. I visuellt sök får du däremot upp skorna och kan köpa dem direkt. Du har tagit bort friktionen att behöva leta upp produkten själv i köpprocessen. All typ av teknik som tar bort friktioner i en kundresa blir väldigt populära, säger Gustav.

Vi vet fortfarande inte hur stort visuellt sök kommer bli och vart det är på väg. Det är fortfarande mycket gissningar, men jag tror på potentialen i tekniken för att det kan underlätta köpprocessen. Visuellt sök tillför ett direkt värde för kunden.

Gustav Palm, Search Intent