Vad vi gör

Varumärkesstrategi & branding

Ett starkt varumärke skapar lojalitet och hjälper företag att nå igenom bruset för att öka försäljningen. Allt börjar med att hitta företagets grundvärderingar och utifrån dessa skapa en tydlig identitet som får utgöra en grund för all övergripande kommunikation.

Kontakta oss
Vad vi gör

Låt oss prata närmare!

Fyll i formuläret så återkommer vi snabbt som ögat.

En guide för hur man upplevs

En varumärkesplattform är i många fall ett eller flera dokument som anger hur bildmanér, färger, typsnitt, form, disposition och tonalitet ska samverka för att ert företag ska uppfattas på rätt sätt. Man kan i dokumentet även detaljera hur rörlig kommunikation som video ska se ut och hur ett mejl ska skrivas.

Att ta fram en varumärkesplattform är en spännande resa som involverar att definiera företaget och hitta rätt uttryck för att få en egen plats ute på marknaden.

Färg och form är avgörande

Även form och typsnitt påverkar upplevelsen av ert budskap. Exempelvis förmedlar runda former en känsla av värme, enighet och kärlek, medan raka och kantiga former signalerar styrka och effektivitet. När en grafisk profil tas fram gäller det att välja; är man folklig eller exklusiv? Billig eller dyr? Och så vidare.

Tillsammans med form kan färg förstärka budskapet ytterligare. Bland annat sägs det att blått förmedlar stabilitet och trovärdighet, medan rött är mer ungdomligt och energiskt. En genomtänkt grafisk profil förstärker budskapen som förs fram och vice versa.

Ett levande dokument

Varumärkesplattformar behövs ofta ses över tid efter tid för att passa samtiden, exempelvis när man lanserar en ny webbplats eller kanske när ett varumärke som tidigare fungerat bra börjar kännas daterat jämte konkurrenternas språk.

Du kan bolla dina tankar och idéer med strateger och art directors som är experter på att få företag att upplevas på rätt sätt. Antingen börjar man från början eller arbetar utifrån en redan satt profil och tar den till nästa nivå.

Utförandefasen

Alltför ofta stannar varumärkesarbetet vid en grafisk profil – fastän det viktigaste när det kommer till branding är att få dokumentet att börja leva. De anställda måste förstå och använda sig av de verktyg som finns för att varumärket ska börja andas.

En sak som hjälper är att ha färgstarka ambassadörer för ett varumärke som smittar av sig på andra. Varumärkesstrategin kan även behöva kompletteras med mer konkreta handlingsplaner, till exempel en contentstrategi. Det är också viktigt att man säkrat resurser som kan lägga tid på att förvalta varumärket och tonalitet löpande.

Curious Mind har stor vana av att implementera en tonalitet i praktiken, vare sig vi sitter ute hos kund som ett del i deras team eller om vår redaktion hjälper att skriva innehåll för er sajt per timme.

Se även