Vad vi gör

CRO – Konverterings­optimering

Konverteringsoptimering är idag en nödvändig del av vilket innehållsarbete som helst. Vi hjälper dig att sätta upp processer för hur du mäter och analyserar nyhetsbrev, köpflöden, kampanjer och webbplatser.

Kontakta oss
Vad vi gör

Låt oss prata närmare!

Fyll i formuläret så återkommer vi snabbt som ögat.

Konverteringsoptimering – en självklar del i innehållsarbetet

Det enda sättet att veta om du gör rätt saker på din webbplats är att mäta, analysera och testa för att skaffa dig insikter. Sedan prova igen. Och igen.

Konverteringsoptimering eller CRO, går ut på att förstå dina besökare och ge dem bättre användarupplevelser för att få dem att göra rätt saker på din sajt. Oavsett om din viktigaste konvertering är ett köp eller att besökaren lämnar sin e-post, så kommer din webbplats helt enkelt att leverera bättre om du lyckas med konststycket att få upp konverteringsgraden. Utifrån de insikter som vi får gör vi val och justeringar som ger mer.

Våra webbredaktörer bearbetar ditt innehåll metodiskt och medvetet, utifrån strategiska frågeställningar och med en flexibilitet inför det oväntade. I analysfasen ser vi vanligen snabbt var vi tappar besökare, var flest konverteringar sker och hur skillnaderna kan se ut mellan olika enheter. Allt som sticker ut är värt att följa upp.

Google Analytics och Hotjar – för säkrare analyser

Analysverktyg som Google Analytics ger indikerande siffror på hur dina besökare beter sig, men det gäller också att förstå vad siffrorna verkligen betyder. Det kan vara en god idé att komplettera datan genom att kombinera analysen med ett interaktionsverktyg, till exempel Hotjar för att få djupare insikter och kunna dra rätt slutsatser.

Vill du ha hjälp med att konverteringsoptimera din webbplats eller digitala tjänster? Vi sitter på plats hos dig för att vi vet att det ger bättre resultat. Vi arbetar alltid processtyrt och konceptuellt för att kunna göra gedigna överlämningar till dig och din verksamhet.

A/B-testning ger besked om det som funkar

Ett vanligt misstag är att snöa in på best practices eller att snegla på konkurrenter. Kasta den taktiken överbord och ta reda på vad som gäller på just din sajt istället. Dyk ner i webbstatistiken, ta fram datadrivna hypoteser – och gör A/B-tester som visar svart på vitt vad som fungerar bäst.

När vi får möjlighet att A/B-testa kan vi verkligen göra skillnad. Aldrig får man så tydliga insikter kring sin målgrupp som när man testar skarpt. Eftersom olika versioner prövas under samma tidsperiod blir resultatet alltid relevant, oavsett omvärldshändelser och egna kommunikationsaktiviteter. Ett typiskt flöde är att först analysera data och formulera hypoteser, sedan testa och förbättra. Och så da capo på det. Vi har kunnat förbättra många köp- och kommunikationsflöden på detta sätt.