1. Viktigast först
Det kan låta självklart, men tåls att sägas igen. Skriv det viktigaste först, alltid. Avsändaren, ämnesraden och preheadern är viktigare än någonsin. Berätta direkt vad som väntar när nyhetsbrevet öppnas. Tänk också på att ta vara på preheadern som automatiskt plockas upp från den översta informationen i nyhetsbrevet. Ofta står det ”Ser mailet konstigt ut? Klicka här.” Använd den istället till att förstärka ditt budskap ytterligare.
2. Led besökaren rätt
För att gå från läsning till konvertering behöver du lotsa läsaren rätt och göra allt så enkelt som möjligt. Landningssidan behöver vara snabb, tydlig och mobilanpassad eftersom vi ofta läser mailen i mobilen. Handlar brevet om hur man blir snygg till festen? Visa det direkt i mailet och lotsa sedan besökaren vidare till sajten för att kunna shoppa. Ska du ge 12 tips som gör läsaren bättre i jobbet? Visa tre av tipsen i mejlet så kan läsaren avgöra om det är rätt nivå och av intresse att läsa vidare.
3. Testa och mät- om och om igen
Det fina med nyhetsbrev är att det är lätt att testa olika varianter för att se vad som fungerar. Testa därför rubriker, utskickstider, tonalitet och erbjudanden för att sedan följa upp med statistiken. Vad fungerade? Vad fungerade mindre bra? Ta med lärdomarna till nästa utskick, och mät sedan igen.
Lycka till!