Illustration med en fönsterskrapa som tvättar bort gammalt innehåll

Skatt eller skräp? Så ser du över ditt gamla content

En webbplats som har funnits ett tag har garanterat samlat på sig en mängd innehåll av varierande kvalitet. Genom att agera innehållsdetektiv och undersöka hur sidor och artiklar presterar kan du både rensa bort gammalt skräp och hitta riktiga skatter.

Identifiera ditt evergreen content

När det gäller gammalt innehåll på din sajt är det viktigt att skilja på så kallat evergreen content och inaktuellt innehåll. Evergreen content är innehåll kring ämnen som håller sig relevanta över tid. Det är otroligt värdefullt eftersom att den här typen av artiklar till stor del kommer sköta sig själv och driva värdefull trafik till din sajt över tid.

Behåll innehåll som

  • är relevant
  • driver värdefull trafik
  • är rätt för er verksamhet och affär
  • är aktuellt.

Våga rensa gammalt innehåll

Det finns innehåll så att det räcker och blir över på internet så låt oss hjälpas åt att säkerställa att det mesta är relevant. Dessutom kan daterat innehåll ge precis motsatt effekt som evergreen content. Det kan påverka ditt företags rankning, trovärdighet och varumärke negativt. Därför är det viktigt att regelbundet gå igenom och rensa sin webbplats.

Skrota innehåll som

  • inte driver värdefull trafik
  • är uppbyggt kring gammal information
  • inte ger något uttalat värde för er verksamhet
  • är daterat.

Kom igång med hjälp av ett kalkylark

En del kommer jubla, andra sucka djupt, men ett sätt att ta tag i städningen är faktiskt ett enkelt kalkylark. Dra ut en lista med alla artiklar inklusive besöksstatistik från Google Analytics och komplettera med kolumner där du betygsätter sidorna utifrån hur relevanta, välskrivna och SEO-anpassade de är. Det skulle kunna se ut ungefär såhär:

Sida Unika sidvisningar Betyg 1-5 Relevans 1-5
webben.se/forsta-artikeln 1500 5 5
webben.se/andra-artikeln 300 2 1
webben.se/tredje-artikeln 50 3 3
webben.se/fjarde-artikeln 2 1 5

 

Börja med att kika på sidorna med ingen eller låg trafik. Artikel nummer fyra kanske är relevant, men utan besök gör den ingen nytta. Är det mycket jobb med att fixa till den och du inte har tid just nu kan den kanske avpubliceras för att ses över vid ett senare tillfälle?

Små justeringar som gör stor skillnad

När du går igenom ditt innehåll för att granska relevans och aktualitet kan små saker göra stor skillnad. Hänvisa till exempel till tidsperioder och datum som januari 2022 istället för förra månaden. Det minimerar behovet av att uppdatera småsaker och det känns aktuellt längre.

Skapa mervärde av innehållet

Trots att det kan kännas tidskrävande att gå igenom ditt innehåll och skapa kalkylark, så kan du i längden spara massor av tid genom att identifiera dina contentskatter. Nu när du identifierat befintligt innehåll som besökarna verkar uppskatta så kan du utveckla det istället för att börja från scratch. En artikel kan kanske bli en kort film, en slideshow på Linkedin eller utvecklas till ett whitepaper för nedladdning.

Lycka till!